كشاورزی و دامپروری

خانه کشاورز: قیمت گندم باید ۱۰۰۰ تومان افزایش یابد

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز ضمن انتقاد از دخالت دولت در امور تعاونی های بخش کشاورزی گفت: برای حفظ خودکفایی در تولید گندم و عادلانه شدن قیمت، لازم است که نرخ این محصول هزار تومان افزایش یابد.

عنایت الله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با مقایسه نرخ گندم در داخل کشور با نرخ های جهانی مشخص می‌شود که نرخ عادلانه ای برای این محصول در کشورمان انتخاب نشده است اما از طرفی یک طرفه نباید به این موضوع نگاه کرد زیرا هزینه های سوخت در ایران کمتر است و امکانات و تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

وی افزود: لازم است که نرخ گندم از قیمت ۴ هزار تومانی فعلی آن اصلاح و با هزار تومان افزایش به ۵ هزار تومان برسد تا این نرخ عادلانه شود.

همچنین بخوانید

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه میزان بهره وری تولید گندم در کشور افزایش یافته است و در مرز خودکفایی این محصول و بی نیازی از واردات قرار داریم،  ادامه داد: با توجه به شرایط کشور نرخ ۵ هزار تومانی نیز می‌تواند دوباره انگیزه لازم را برای گندم کاران ایجاد کند تا بتوانیم خودکفایی در تولید این محصول را در کشورمان حفظ کنیم.

بنابر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری 4 هزار تومان تعیین شد که این رقم 1500 تومان پایین تر از قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی و ۵۰۰ تومان پایین تر از نرخ مجلس است.

آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

دولت نباید در امور تشکل‌های بخش کشاورزی دخالت کند

وی در ادامه با انتقاد از دولت در دخالت در امور تعاونی‌های بخش کشاورزی تصریح کرد: تعاونی‌ها از سرمایه‌های بخش کشاورزی به حساب می‌آیند و ایران از اولین کشورهای بوده که صاحب تعاونی شده است؛ این تعاونی ها با سرمایه مردم ایجاد شده تا خرید و فروش صورت گیرد.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاوز اظهار داشت: تعاونی ها بهترین ابزار جامعه کشاورزی است به شرطی که در امور آنها دخالت نشود؛ پول از خود تعاونی ها است اما آنها قدرت تبدیل آن را ندارد، زیرا تعاون روستایی در عملکرد آنها دخالت می‌کند.

وی گفت: عملکرد یک مدیر تعاونی و اتحادیه ها باید در هیئت مدیره آنها مورد بررسی قرار گیرد و اگر هیئت مدیره تخلفی در مدیریت ببیند، آن را به سازمان تعاون روستایی گزارش می‌کند.

وی اظهار داشت: با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی از ابزار ماده ۱۴۶ خود باید بسیار محدود استفاده کند و نباید بی قاعده مورد استفاده قرار گیرد؛  این سازمان در واقع باید اقدام به بررسی، حمایت، هدایت و نظارت در امور تشکل ها کند تا جلوی تخلفات گرفته شود.

بیابانی گفت: در تغییرات گسترده ای که در تعاونی های بخش کشاورزی مشاهده می شود به نظر می رسد، یک عده ای به دنبال آن هستند که عده ای دیگر را کنار بگذارند و عده ای دیگر را بر سرکار بیاورند که این امر باعث از بین رفتن اصالت تعاونی ها میشود.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاوز ادامه داد: در این شرایط در واقع تعاونی هادولتی شده اند و دولت هر کاری بخواهد می تواند درباره آنها انجام دهد که جای اشکال دارد.

وی  با بیان اینکه تعاونی های کشاورزی سه درصد از درآمد خود را بابت آموزش و دیگر هزینه ها  به سازمان تعاون روستایی می‌دهند که این روند که قبلا وجود نداشته است یاد آور شد: لازم است که سازمان تعاونی روستایی در مواجه با تعاونی ها روند و برخورد حمایتی، هدایتی و بازبینی نارسایی ها را داشته باشدو تغییر پی در پی مدیران تعاونی های توسط این سازمان کار درستی نیست.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا