صنعت، معدن، تجارت

صادرات به سوریه تا ۱۴۰۲ باید به ۴۰۰ میلیون دلار برسد

مدیرکل دفتر عربی سازمان توسعه تجارت گفت: یک برنامه سه ساله برای توسعه صادرات به سوریه در سازمان توسعه تجارت طراحی شده و باید تا سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ میلیون دلار صادرات به این کشور داشته باشیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، فرزاد پیلتن امروز در کنفرانس فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: سوریه یکی از شرکای راهبردی ماست و از نظر سیاسی و اقتصادی اهمیت دارد. بنابراین با تلاش بیشتر باید زمینه افزایش روابط تجاری را فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اقتصاد سوریه به دلیل مسائل امنیتی کوچک شده است به شکلی که تجارت سوریه با جهان در سال ۲۰۰۸ با میزان ۳۰ میلیارد دلار بود اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ میلیارد دلار رسیده است که این مساله طبیعتاً روی روابط تجاری سوریه با ایران اثر داشته است. با این وجود به دلیل راهبردی بودن سوریه باید از همین حجم نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر صادرات کالا و خدمات می‌توانیم، خدمات فنی و مهندسی را به این کشور صادر کنیم که البته تاکنون نیز پروژه‌های خوبی در این حوزه در سوریه اجرا شده است.

پیلتن افزود: نیازهای سوریه در بخش‌های مختلف زیاد است و به طور مثال بخش بازسازی و نوسازی صنایع سوریه و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی در این کشور باید مورد توجه قرار گیرد. البته سرمایه‌گذاری‌های مشترک خوبی در سوریه انجام شده اما باید افزایش یابد.

وی گفت: در سازمان توسعه تجارت یک برنامه سه ساله (تا سال ۱۴۰۲) برای توسعه صادرات و واردات و صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه طراحی کرده ایم.

پیلتن افزود: بیشترین صادرات ما به سوریه در سال ۸۹ به میزان ۵۰۰ میلیون دلار بود اما این رقم در ده ماهه سال ۹۹ به کمتر از ۹۰ میلیون دلار رسیده است. می‌توانیم با برنامه ریزی ۱.۵ میلیارد دلار به سوریه صادرات داشته باشیم.

وی گفت: در نظر داریم تا سال ۱۴۰۲ میزان صادرات به سوریه را به ۴۰۰ میلیون دلار برسانیم.

پیلتن تصریح کرد: البته مسائل امنیتی و ریسک‌های سیاسی در سوریه که روی اقتصاد این کشور تأثیر گذاشته یکی از چالش‌های اصلی در حوزه تجارت است که در حال کاهش است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا