صنعت، معدن، تجارت

۲۰ درصد از بنگاه های شهرک های صنعتی تعطیل هستند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس آخرین آمار تا پایان خرداد امسال ۲۰ درصد بنگاه های داخل شهرک های صنعتی تعطیل هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، علی یزدانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به تاسیس شبکه ایران کالا افزود: تاسیس این شبکه اقدام شایسته رسانه ملی بوده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۵ فقط در داخل شهرک های صنعتی حدود ۱۴ و نیم درصد بنگاه های ما به طور کامل تعطیل بودند و هیچ فعالیتی نداشتند.

همچنین بخوانید

یزدانی اضافه کرد: بر اساس اصلاحی که بنا به پیشنهاد سازمان صنایع کوچک و با موافقت وزیر به همه استان ها ابلاغ شد تعدادی از پروانه های بهره برداری و حتی جوازهای تاسیس را همکاران ما در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها باطل کردند زیرا اصلا فعالیتی نداشتند یا تغییر فعالیت داده بودند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: ۶۴ درصد واحدهای صنعتی ما در داخل شهرک ها با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد کار می کنند و ۲۹ درصد بالای ۷۰ درصد در حال فعالیتند. ۳۵ درصد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و حدود ۳۶ درصد هم زیر ۵۰ درصد در حال کار هستند.

در ادامه محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه تحولات چشمگیر و مثبتی در شهرک های صنعتی اتفاق افتاده است، گفت: همه ارکان و بخش های مختلف دولت باید به قول هایی که به واحدهای تولیدی می دهند در حوزه فعالیت در شهرک های صنعتی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه بانک ها پارسال به تمهیدات اندیشیده شده دولت تمکین نکردند، افزود: در استان تهران از ۱۲۰۰ واحدی که برای استفاده از تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم فقط حدود ۴۰۰ واحد موفق شدند تسهیلات دریافت کنند.

مرتضوی اضافه کرد: در حوزه رونق تولید هنوز نتوانستیم مشکلمان را با بازار حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی فعال نیستند، گفت: اگر این تعداد را با ۳۶ درصد واحدی که زیر ۵۰ درصد کار می کنند جمع کنیم به این نتیجه می رسیم که حدود ۴۰ درصد از ظرفیت موجود در شهرک های صنعتی مان بدون استفاده است.

مرتضوی افزود: بخشی از این مشکل در حوزه مسائل کلان اقتصاد کشور است.

در ادامه ولی ملکی رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: متاسفانه از روز نخست که بنگاه های زودبازده در کشورمان پایه گذاری شد چه در شهرک های صنعتی و چه در خارج از آن بصورت ابتر متولد شد.

وی ادامه داد: در کشوری مانند ایتالیا دولت از بنگاه های کوچک زودبازده از اول تا آخر تولید و سه سال پس از تولید حمایت و راهبردی می کنند تا نتیجه بگیرند اما در کشور ما این روش نهادینه نشده است و بنگاه های کوچک و زودبازده با این روش وام دهی در بانک ها و با بروکراسی که در واگذاری زمین وجود دارد و فراهم نبودن زیر ساخت ها، صاحبان صنایع را با مشکل مواجه کرده است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا