امور زیربناییراه و ساختمان

چابهار هاب محصولات پتروشیمی می‌شود/ ارزش یک میلیارد دلاری تجهیزات فاز اول بندر شهید بهشتی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انعقاد موافقتنامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند روند اجرایی کمی و کیفی مناسبی دارد، گفت: تحقق کامل موافقتنامه چابهار از حیث روان‌سازی حمل ونقل و ترانزیت و از حوزه اقتصادی و تجاری، زمینه ساز تأمین منافع متقابل کشورهای عضو و رفاه عمومی مردم آن منطقه خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد اسلامی در همایش بین‌المللی روز دریایی هند ۲۰۲۱، که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از جنوب و نزدیکی به آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز در شمال، فرصت مغتنمی را برای بهره مندی کشورهای همسایه از اتصالات حمل و نقل و ترانزیتی منطقه‌ای و استفاده از بازارهای بزرگ موجود در این حوزه جغرافیایی، فراهم می‌سازد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار می تواند برای همسایگان ایران مزایای رقابتی قابل توجهی در زمینه جابه‌جایی کالا ایجاد کند، افزود: بندر چابهار با اتصال به شبکه ریلی از اهمیت بالاتری در توسعه برخوردار خواهد شد و کشورهای همسایه نظیر افغانستان و آسیای میانه را با سهولت بیشتر و هزینه کمتری به آب‌های آزاداقیانوس ها متصل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی، یکی از برنامه های مهم جمهوری اسلامی ایران را افزایش ظرفیت های مواصلاتی و راههای ارتباطی به و از بندر چابهار عنوان کرد و اظهار داشت: با توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیک در بندر چابهار می توان پاسخگوی توسعه پایدار در تبدیل چابهار به یک هاب محصولات پتروشیمی و صنایع تبدیلی دیگر در منطقه بود.

وی با اشاره به مشارکت دولت و بخش خصوصی هند در برنامه توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار و تامین تجهیزات مرحله اول برای بهره برداری در این بندر، تاکید کرد: ضرورت دارد اپراتور هندی در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده تسریع به عمل آورد. 

اسلامی افزود: ظرفیت‌های عملیاتی و زیرساختی مطلوبی در چابهار شکل گرفته است که به طور پیوسته در حال بهبود است.

وی با بیان اینکه دو دولت ایران و هند در تبدیل این ظرفیت‌ها به فرصتی برای طرفین و منطقه اهتمام و همیاری بی‌نظیری دارند، خاطرنشان کرد: ظرفیت فعلی بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست ۸.۵میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از یک میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در بندر چابهار به دنبال ارتقاء کیفیت خدمات بندری هستیم و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای همجوار سبب پیشرفت و آبادانی هر منطقه می‌شود.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا