انرژی

مردانی که وصیت خود را نوشتند…

به وزارت نفت که فکر می‌کنیم، آدم های کت شلوار پوشِ اتوکشیده‌ای در ذهنمان جا می‌گیرد که معمولاً حقوق‌های بالایی ‌می‌گیرند و از امکانات رفاهی صنعت نفت بهره می‌برند. همین چند فاکتور باعث شده تا بسیاری از مردم، به ویژه ساکنین مناطق پیرامونی مناطق نفتی، ورود به این صنعت را آرزوی خود بدانند و خود را در حال قدم زدن در تقاطع طالقانی و حافظ ببینند.

اما این تنها یک روی کار کردن در حوزه نفت است. هرچه از حوزه ستادی و پایتخت دورتر می‌شویم و به مناطق عملیاتی نزدیک‌تر، این کار ظاهر خود را از دست می‌دهد و باطن خشن‌ را نشان می دهد. کار کردن در گرمای ۵۰ درجه مرداد بوشهر و خوزستان، زیر مشعل‌هایی که درازی‌شان به بلندای روزهای تابستان جنوب است، تجربه‌ی خیلی خوشایندی نیست.

پیچیدگی‌های فنی کار هم خیلی وقت‌ها قوز بالا قوز می شود. تجهیزاتی که عمر مفید خود را پشت سر گذاشته‌اند و برای ضربه زدن به اقتصاد مملکت با تحریم‌ها دست به یکی کرده‌اند، اتفاقاتی را در جنوب ایران رقم می‌زنند که برخی از آن‌ها، برای اولین بار در جهان است.

همچنین بخوانید

مدافعین امنیت، مدافعین سلامت، مدافعین حرم و … کلید واژه‌هایی است که در وصف مردان و زنان باغیرتی استفاده می‌شود که بدون نام و نشان و فقط برای دفاع از مردم و آرمان‌های ایران و بی‌توجه به تمام خطرات پیش‌رویشان پا در میدان فعالیت گذاشتند. انسان‌هایی که همگی جزو بهترین‌های حوزه کاری خود بودند به وسط میدان آمدند. خدا بعضی را دوست داشت و به سلامتی نزد خانواده خود برگشتند و بعضی را بیشتر دوست داشت و نزد خودش برد.

اما در جنوب ایران، بدون آن‌که ما بدانیم، عده‌ای به جای کفن، لباس صنعت پوشیدند و به بازی با آتش پرداختند. وقتی که یکی از سکوهای فرسوده و متروکه منطقه نفتی بهرگان دچار نشتی شده بود و هیچ جنبنده‌ای قادر به نزدیک شدن به آن نبود، چند نیروی داوطلب این منطقه به صورت جهادی وصیت خود را نوشتند و به دل حادثه شتافتند.

رئیس منطقه نفتی بهرگان در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با بیان گوشه‌ای از جانفشانی‌های پرسنل شرکت نفت فلات قاره ایران، به یک رویداد کم نظیر اشاره کرد: در شرایطی که به دلایل مختلف موضوع کاهش یا قطع تولید مطرح می‌شود، فشار سفره‌های آب زیرمخازن نفتی به مانند پیستون عمل کرده و فشار زیادی به چاه‌ها وارد می‌کند. این موضوع در چاه‌های قدیمی و متروکه مشکل‌ساز است و یکی از این چاه‌ها، چاه شماره ۲ سروش قدیم است.

علیرضا قانعی گفت: با توقف تولید در سال ۱۳۹۸، بخار نفت و گاز از این چاه نشت کرده و شرایط بحرانی ایجاد شد. عمر این سکو بیش از ۴۰ سال است و به دلیل متروکه بودن در سال‌های متمادی، احتمال فرسودگی‌های زیادی در سازه خود داشت. اگرچه شرکت نفت فلات قاره برای ایمن‌سازی سازه‌های قدیمی خود درخواست دکل کرده بود اما متاسفانه تا آن زمان این موضوع انجام نشده بود.

وی افزود: این فرسودگی‌های سازه و وجود بخارات زیاد نفت و گاز در اطراف آن باعث پیچیدگی فرآیند ورود به سکو و کنترل نشتی شده بود. برای رفع این مشکل با نیروی دریایی نیز مذاکره شد تا نیروهای ارتش روی این سکو هلی‌برن شوند، اما به دلیل عدم آشنایی و تخصص نیروهای نظامی با مسائل مهندسی نفت این موضوع انجام نشد. هیچ اتفاقی در مورد این سکو قابل پیش‌بینی نبود تا این که دو نفر از نیروهای خدمات چاه منطقه، وصیت‌نامه خود را نوشته و روی سکوی چاه هلی‌برن شدند. به دلیل وجود بخارات بسیار اشتعال‌زای گاز و نفت در اطراف این چاه، امکان نزدیک شدن از هیچ طریقی وجود نداشت و این دو نفر با در نظر گرفتن جهت باد، فاصله و پریدن از ارتفاع موفق به فرود روی سکوی پوسیده مذکور شدند. خوشبختانه عملیات هلی‌برن نیروها با موفقیت انجام شد و این دو تکنسین موفق به بستن و ایمن‌سازی چاه شدند.

قانعی گفت: پس از این اتفاق، توجهات بیشتری از سوی شرکت ملی نفت به این موضوع شد و با تخصیص اعتبار و اجاره دکل، تمامی چاه‌های متروک ایمن‌سازی شده‌اند و دغدغه‌ای بابت آلودگی‌های محیط زیست دریایی نداریم.

مسئولیت‌های اجتماعی باید در راستای توانمندسازی باشد

علیرضا قانعی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به مسئولیت اجتماعی حوزه تحت مدیریتش گفت: منطقه نفتی بهرگان در کنار تولید نفت، رسالت‌های اجتماعی نیز بر عهده دارد و تمام تلاش ما توانمند سازی ساکنین پیرامون این منطقه نفتی است.

وی ضرورت توانمندسازی جامعه پیرامونی صنعت را بسیار مهم ارزیابی کرد: به این موضوع معتقدم که اگر جامعه پیرامونی نفت، از نظر آموزش و ورزش توانمند شوند دیگر تقاضاهای کار در رده های پایین صنعت نفت به آرزوی افراد تبدیل نخواهد شد، بلکه راهبری آینده کشور از جمله صنعت نفت در افق دید افراد قرار خواهد گرفت. تمام تلاش ما، فعالیت در حوزه آموزش است و یکی از این اقدامات توافق منطقه بهرگان با آموزش و پرورش دیلم است.

قانعی افزود: اگرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا، تحصیلات در سال جاری متفاوت شد اما رشته ایمنی در دبیرستان شهر امام حسن با استفاده از اساتید منطقه نفتی بهرگان که همگی از نخبگان دانشگاه‌های تراز اول کشور هستند پایه‌گذاری شد.

رئیس منطقه نفتی بهرگان خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز از ظرفیت وسایل و امکانات ورزشی منطقه برای تاسیس یک مدرسه فوتبال استفاده شد و جوانان این شهر تحت آموزش یکی از مربیان صاحب‌نام کشور در سه رشته ورزشی قرار گرفتند. در کنار فعالیت‌های ورزشی، مباحث عقیدتی، دینی و اخلاقی نیز توسط یک روحانی به جوانان آموزش داده شد.

او گفت: از سوی دیگر پزشک مستقر در منطقه نیز به پایش سلامتی کودکان و نوجوانان شهر امام حسن از نظر آناتومی و سلامتی پرداخت و در مجموع ساعات مناسبی برای فراغت همسایگان منطقه بهرگان ایجاد شد و خوشحالیم که در حد چند ساعت در روز، کودکان و جوانان را از فضای مجازی غیرقابل کنترل، دور نگه داریم.

این مقام مسئول اظهار کرد: جاده سرویس خط لوله گوره، تبدیل به محلی برای تردد ساکنین روستاهای مجاور آن نیز شده است. دو سال پیش که به دلیل بارندگی، امکان عبور و مرور از این جاده سلب شده بود، نیروهای منطقه نفتی بهرگان تحت سرپرستی مهندس بیرانوند به بازسازی جاده پرداختند و یک پل نیز در مسیل رودخانه ساخته شد.

علیرضا قانعی بیان کرد: آموزش کارکنان و راه‌اندازی ماشین آتش‌نشانی شهر امام حسن، استفاده از ظرفیت فرودگاه، تجهیز زمین چمن، ارائه خدمات بهداشتی از طریق درمانگاه، تامین کمبود آب شرب شهر امام حسن نیز بخش‌هایی دیگر از خدمات اجتماعی این منطقه به پیرامون خود بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: در مسئله آتش‌سوزی بازار دیلم، با توجه به تخصص تیم آتش‌نشانی منطقه بهرگان، به سرعت به موضوع ورود کرده و تیم HSE منطقه، مدیریت مهار آتش‌سوزی در این بازار را به عهده گرفتند.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا