صنعت، معدن، تجارت

شناسایی ۱۴۰۶ محصول برای تولید داخلی/ثبت ۵ هزار نیاز در سامانه تاپ

معاون وزیر صمت از شناسایی و معرفی ۱۴۰۶ محصول وارداتی برای تولید داخلی خبر داد و گفت: نزدیک به ۵ هزار نیاز در سامانه تاپ ثبت شده است که از طریق دانشگاه‌ها و نخبگان جامعه بررسی می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، برات قبادیان با اشاره به ارزش ۴۵ میلیارد دلاری محصولات در لیست اقلام وارداتی گفت: این محصولات عمدتاً های‌تِک نیستند و برخی مربوط به زمان نبود فناوری در کشور است ولیکن واردات آنها هنوز صورت می‌گیرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در خصوص ۱۰ محصول وارداتی که بیشترین ارز را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: از این ده محصول، هفت مورد آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که خیلی از این موارد را می‌توانیم در داخل تولید کنیم و استان‌های ساحلی کشور که هم آب دارند و هم زمین می‌توانند در این بخش گره گشا باشند.

قبادیان ادامه داد: دو مورد دیگر که مربوط به وزارت صمت است یکی قطعات منفصله خودرو و دیگری الکترود گرافیکی است که در تولید فولاد به کار می‌رود و یک مورد نیز اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی است که مربوط به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد: از ۴۵ میلیارد دلار، ۹ میلیارد آن مربوط به وزارت صمت است که در احصاء آنها، ریز اقلام محصولات وارداتی به یک هزار و ۴۰۶ محصول رسیدیم که شناسنامه و مشخصات هر یک از این محصولات آماده شد و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شد تا در اختیار شرکتهای دانش بنیان، شهرک‌های صنعتی- تحقیقاتی، پارکهای علم و فناوری و دانشگاه‌ها قرار داده شود.

وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست با نخبگان، اساتید و بزرگان علمی کشور در سال ۹۸، اظهار داشت: ایشان خرسندی خود را از طرح وزارت صمت اعلام کردند و اظهار داشتند که اکنون نوبت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکتهای دانش بنیان است که به این نیازها پاسخ دهند.

قبادیان دومین طرح بزرگ در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری را، طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تاپ ایجاد شد و تاکنون ۱۴ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری ثبت نام کرده اند و قریب به ۵ هزار نیاز در آنجا ثبت شده است که از طریق دانشگاه‌ها و نخبگان جامعه بررسی و حل و فصل می‌شود

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به صورت زیربنایی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، خوب کار کرده است، افزود: خوشبختانه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان رتبه ۳ کشور را در طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار از نظر عملکرد در سامانه تاپ دارد و در برخی از شاخص‌ها نزدیک به رتبه اول کشورند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های صمت استان‌ها اکنون باید برای گام دوم و تولید نیازهای صنایع گام بردارند، افزود: برای بودجه سال آینده نزدیک به ٧٠ میلیارد تومان برای بومی سازی فناوری محصولات ارزبر و ساخت داخل دیده شده و این بودجه مربوط به کمک به ایجاد فناوری مورد نیاز در بخش خصوصی است و کمک بلاعوض محسوب می‌شود.

قبادیان اظهار داشت: با برنامه ریزی درست و همتی که پشت این برنامه است، امیدواریم آن را به قرارداد برسانیم و نتیجه را در سفره مردم و با تولید محصول با کیفیت در بازارهای داخلی و خارجی شاهد باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا