انرژی

صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیارد ریالی طرح‌های پیک‌سایی در استان یزد


رییس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای یزد، مشارکت صنایع بزرگ این استان برای عبور از پیک بار تابستان سالجاری را موفق ارزیابی کرد و در این باره از صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیارد ریالی برنامه‌های پیک‌سایی در استان خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی ، «فاطمه زارع» با اشاره به منافع اقتصادی اجرای طرح‌های پیک‌سایی برای صنعت برق کشور، اظهار کرد: معمولاً برای ایجاد یک مگاوات برق در محل مصرف باید حدود ۱.۵ برابر نیروگاه ایجاد شود که با توجه به کاهش ۸۰ مگاواتی این شرکت در روز پیک شبکه سراسری، برای پاسخگویی به نیاز استان باید سالانه ۲۵۵ میلیارد ریال هزینه به صنعت برق استان و کشور تحمیل می‌شد.

وی در ادامه با بیان این ‌که همزمان با افزایش دما و روند افزایشی مصرف برق در استان، اجرای برنامه‌های مدیریت بار و پیک‌سایی در دستور کارگروه مدیریت مصرف برق منطقه‌ای یزد قرار می‌گیرد، از جمله این اقدامات را اجرای طرح‌های ذخیره عملیاتی صنایع، تعطیلات و تعمیرات تابستانه‌ی صنایع، برنامه شناورسازی پیک صنایع بزرگ و بکارگیری مولدهای اضطراری صنایع انجام شد.

زارع با اشاره به اجرای طرح ملی ذخیره عملیاتی صنایع که از سال ۹۳ با هدف کنترل و مدیریت بار در دو ماه تیر و مرداد در استان اجرایی شد، عنوان کرد: اجرای این طرح، دستاوردهایی نظیر پیک‌سایی، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و تولید و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق استان را به دنبال داشت لذا با اجرای آن، ۳۲ هزار میلیارد ریال پاداش نیز به صنایع همکار پرداخت‌ شد.

وی ادامه داد: در طرح ذخیره عملیاتی حداکثر همکاری صنایع استان به میزان ۱۴۲ مگاوات در روز ۲۰ تیرماه سال‌جاری اتفاق افتاد ولی همکاری در روز ۳۰ تیرماه که روز پیک شبکه سراسری بود، تنها ۷۱ مگاوات ثبت شد.

رییس گروه مدیریت مصرف استان به طرح تعطیلات و تعمیرات صنایع نیز اشاره و آن را یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی برای مدیریت بار صنایع در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه برشمرد.

وی تصریح کرد: در این طرح که همراه با تخفیف ۸ هزار میلیارد ریالی به صنایع همکار بود، حداکثر کاهش بار در روز پیک شبکه سراسری ۱۱ مگاوات و مقدار انرژی صرفه‌جویی شده در مدت اجرای طرح بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلووات ساعت بود.

زارع با اشاره به طرح شناورسازی ساعتا پیک صنایع بزرگ با استناد به بند ۲ شرایط عمومی تعرفه‌های برق، اظهار کرد: پس از طرح و بررسی موضوع در کمیته کاهش پیک‌بار، ساعات پیک این صنایع در ماه‌های تیر و مرداد به ۸ ساعت افزایش ‌یافت ولی برای حفظ یک‌هزار و ۴۶۰ ساعت پیک در کل سال، این مقدار در ماه‌های فصل پاییز، صفر در نظر گرفته شد که با اجرای این طرح، انگیزه مشترکان برای شرکت در برنامه‌های مدیریت بار افزایش یافت.

وی همچنین از اجرای طرح بکارگیری مولد اضطراری صنایع با هماهنگی مجتمع چادرملو و استفاده از پتانسیل نیروگاه ۲۵ مگاواتی این شرکت برای کنترل و مدیریت اوج بار خبر داد و افزود: در همین راستا نیز این شرکت با تولید بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات ساعت در دو ماه تیر و مرداد، در برنامه مدیریت بار شبکه برق استان شرکت کرد.

این مسئول در پایان نیز با قدردانی از هماهنگی و همکاری صنایع بزرگ استان در مدیریت و کنترل پیک تابستان ۹۵، ابراز امیدواری کرد که صنایع بزرگ استان با برنامه‌ریزی و مدیریت تجهیزات و هماهنگی برنامه‌های تعمیرات خود در ایام اوج بار، برای عبور از پیک‌بار ۹۶ نیز همکاری و مساعدت لازم را با شرکت برق منطقه‌ای یزد برای استمرار تامین برق و پایداری شبکه داشته باشند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا