بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چالش‌های خدمات غیرحضوری بانک‌ها/ لزوم اصلاح فرایند احراز هویت

سال ۱۴۰۰، سالی است که روش‌های نوآورانه خدمات بانکی و پرداخت غیرحضوری باید در صحنه رقابت توسعه و پایداری نمود پیدا کنند.

همچنین بخوانید

معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا با بیان اینکه واقعیت این است که کرونا از بین رفتنی نیست و از این پس با جامعه جهانی همراه خواهد بود، تاکید کرد: رخدادهای تکنولوژیکی که در حوزه بانکی و پرداخت شاهد آن هستیم قبل از کرونا نیز تا حدودی وجود داشت، اما این شرایط کنونی باعث شد تا خدمات غیرحضوری در بانک ها شتاب بیشتری بگیرد. خدماتی مانند صورتحساب خرید شارژ انتقال پول، واریز، برداشت و خدمات چک و … از طریق خدمات از راه دور انجام می شود.

فرشید اردوانی در گفت و گو با ایبِنا افزود: بانک آینده هم به عنوان یکی از بانک هایی که همیشه در این زمینه پیشرو بوده است، از طریق خدماتی که در پیشخوان مجازی بانک آینده به مشتریان ارائه می کند در خیلی از این موارد کماکان پیشگام در تعریف و ارایه سرویس های نوین غیرحضوری بانکی بوده است.

وی با اشاره به چالش هایی که در این حوزه وجود دارد اظهار کرد: یکی از آنها احراز هویت است که متاسفانه هنوز راهکار منسجمی برای احراز هویت برای همه بانک ها در کشور نداریم و هنوز هم در افتتاح حساب برای احراز هویت بالاخره باید مشتری به شعبه مراجعه کند و این دقیقا همان موردی است که باید اصلاح شود.

به گفته معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، یکی از راهکارهای این موضوع این است که از سامانه سجام که احراز هویت را برعهده دارد نیز برای خدمات بانکی استفاده کرد. حتی می توان از سرویس های احراز هویت بین بانکی هم استفاده کرد که اگر مشتری در یک بانک احراز هویت شد، برای بانک دیگر هم مورد تایید باشد. این روش تسهیل فرآیندی است اما روش دیگر این است که در برنامه های مختلف احراز هویت را از طریق تکنیک های هوشمندسازی عملیاتی کنیم.

اردوانی تصریح کرد: چالش بعدی افزایش سقف کارت به کارت را در خودپردازها و اپلیکیشن ها باید داشته باشیم کما اینکه در آستانه عید نوروز، بانک مرکزی این اجازه را می دهد. مورد دیگری که باید به آن توجه داشت امکان تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت هایی است که منقضی شده اند و همچنین استفاده از کارت هدیه مجازی می تواند ایده بسیار جذابی در حوزه خدمات غیرحضوری بانک ها باشد که البته برخی بانک ها این کار را انجام داده اند.

وی اشاره نمود: سال ۱۳۹۹ سالی پر چالش برای نظام بانکی و شبکه پرداخت به دلیل عوارض اقتصادی کرونا بود و سال ۱۴۰۰، سالی است که روش های نوآورانه خدمات بانکی و پرداخت غیرحضوری باید در صحنه رقابت توسعه و پایداری نمود پیدا کنند، سالی که تغییر پارادایم های بانکداری و پرداخت، بانک ها و شرکت های متولی امر پرداخت را به چالش برای ماندن در صحنه رقابت خواهد کشید و منجر به همکاری های فرا بانکی با شبکه های تامین و فروش خواهد شد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا