صنعت، معدن، تجارت

ارز ترجیحی روغن حذف نشود، اوضاع همین خواهد بود

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش ۳۵ درصدی فروش بنکداری موادغذایی خبر داد و گفت: ارز ترجیحی واردات روغن خام باید حذف شود تا رانت موجود از بین رفته و تعادل به عرضه و تقاضا بازگردد.

قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بازار شب عید، اظهار داشت: در حال حاضر کمبودی در موجودی کالاها نداریم و فقط در روغن به ویژه روغن جامد با مشکل مواجه هستیم.

کاهش ۳۵ درصدی فروش بنکداری موادغذایی

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: از سویی دیگر نیز تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد و می‌توان گفت که رکود بر بازار حاکم است چراکه نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد حجم فروش در بنکداری موادغذایی کاهش یافته است؛ در واقع کالا وجود دارد اما تقاضا نیست که به نظر می‌رسد مردم دست نگه داشته اند تا ببینند در سال آینده قیمت‌ها چه تغییری می‌کند.

وی در مورد وضعیت روغن نیز گفت: مشکل در روغن وجود دارد اما طبق وعده دبیر ستاد تنظیم بازار، از این هفته موجودی روغن در بازار بیشتر خواهد شد.

گرانفروشی در بازار روغن

حسنی تصریح کرد: در روغن کمبود آنچنانی وجود ندارد بلکه بیشتر گرانفروشی به چشم می‌خورد، چراکه اگر مشتری بخواهد روغن ۷۱ هزار تومانی را ۱۰۰ یا ۱۱۰ هزار تومان بخرد، پیدا می‌کند؛ بنابراین این مساله نشان می‌دهد که روغن وجود دارد اما گران است.

وی افزود: رانت موجود روی قیمت روغن نباتی ناشی از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن خام است که منجر به سوءاستفاده عده‌ای می‌شود و با برهم تعادل میان عرضه و تقاضا، گرانی را رقم می‌زند.

تا ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود، اوضاع همین است

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه تمام فرآیند تأمین و توزیع روغن از صفر تا صد از جمله اختصاص ارز ترجیحی، تأمین مواد اولیه، قیمت‌گذاری و توزیع در اختیار دولت است، تصریح کرد: ارز ترجیحی باید از واردات روغن خام حذف شود تا رانت موجود روی قیمت روغن از بین برود؛ اگر ارز ترجیحی حذف شود، انگیزه سوءاستفاده و دلالی از بین می‌رود و با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، گرانفروشی از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: فارغ از فسادی که ارز ترجیحی در بازار روغن ایجاد کرده، نباید از نقش دلالان در شبکه توزیع هم غافل بود؛ شبکه توزیع در ایران معیوب است و باید اصلاح شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا