بانکبانک و بیمه

بانک سینا پول‌های کثیف را رصد می‌کند


بانک سینا در اجرای تکالیف قانونی مقرر با تدوین دستورالعمل مبارزه با پولشویی و ابلاغ به شعب و تشکیل کمیته های عالی و تخصصی، ساز و کار لازم جهت پیشگیری از این جرم را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار بنکر (ecoideal)،یک سال پیش با انجام مذاکرات فشرده میان مسئولان وزارت اقتصاد ایران با گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF، ایران برای مدت ۱۲ ماه از فهرست سیاه این گروه خارج شد تا در این فرصت با اجرای بخشی از دستورالعمل‌ها و استانداردهای مرتبط با مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، زمینه خروج کامل ایران از فهرست سیاه این سازمان و پیوستن به اعضای آن فراهم شود.

این کارگروه طی سال‌های گذشته علاوه بر کره شمالی، ایران را نیز در فهرست سیاه قرار داده و به نهادهای مالی نسبت به تعامل مالی با این دو کشور هشدار داده بود، اما بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای (برجام)، در ژوییه سال ۲۰۱۶ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با هدف ترغیب ایران به انجام اصلاحات بانکی، از جمله در زمینه مبارزه با پولشویی، به مدت یک سال تدابیر موسوم به «اقدامات تقابلی» علیه ایران را به حالت تعلیق درمی‌آورد.
 
سایه محدودیت از سر بانک‌های ایران کوتاه شد
حدود یک ماه پیش مهلت یک ساله FATF  به پایان رسید و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) یک سال دیگر به ایران فرصت داد تا توصیه‌های پیشنهاد شده و برنامه عمل این نهاد بین‌المللی را در مبارزه با جرایم پولشویی و همچنین مبارزه با تأمین مالی تروریسم اجرا کند.
تعلیق محدودیت‌های تنبیهی مالی علیه ایران از سوی کارگروه اقدام مالی(FATF) فرصتی برای اجرای کامل مقررات مدنظر این کارگروه به ایران است و باید برای هموار کردن مسیر برقراری روابط بانکی با بانک‌های بین‌المللی از آن استفاده کرد.
آثار عملیات بانکی در ایران نشان می‌دهد ۳۰تا ۴۰درصد مقررات مدنظر این کارگروه اجرایی شده و به همین واسطه مهلت ایران برای یک سال دیگر تمدید شده است.
اگر بانک‌های ایران در مهلت یکساله‌ای‌‌ که تاکنون داشته‌اند قدمی برای رعایت مقررات مالی بین‌المللی برنمی‌داشتند، قطعاً محدودیت‌ها برای یک سال دیگر تعلیق نمی‌شد و بانکداری ایران در انزوا قرار می‌گرفت.
 
گام های دولت و بانک مرکزی برای اجرای fatf 
در یک سال گذشته دولت و بانک مرکزی در مسیر اجرای برخی از پیشنهادهای fatf گام برداشته‌اند؛ از جمله اقدام برای مدیریت یکپارچه ریسک‌شناسایی مشتری بانک‌ها و انتظار می‌رود با اجرای پیشنهادها، شبکه بانکی در مسیر استانداردهای بین‌المللی قرار گیرد.
کم نیستند بانک هایی که مبارزه با پولشویی را در دستور کار خود قرار داده و سعی می کنند از ورود پول های کثیف به سیستم بانکی جلوگیری کرده و مانع ورود این پول ها به نظام بانکی کشور شوند و حساب های مشکوک را زیر ذره بین قرار داده و به شدت این حساب ها را رصد می کنند.
 
بانک سینا و رتبه نخست در مبارزه با پول‌شویی
به نوشته بنکر، در این راستا یکی از بانک هایی که توانسته در بحث مبارزه با پولشویی اقدامات موثری انجام دهد بانک سینا است.
به این ترتیب بانک سینا در اجرای تکالیف قانونی مقرر با تدوین دستورالعمل مبارزه با پولشویی و ابلاغ به شعب و تشکیل کمیته های عالی و تخصصی، دبیر خانه مبارزه با پولشویی و واحد اطلاعات مالی، ساز و کار لازم جهت پیشگیری از این جرم را فراهم کرده است.
ارزیابی های مرکز اطلاعات مالی شورای عالی مبارزه با پول‌شویی (FIU)، بر این فعالیت ها مهر تایید می زند و نشان می دهد که بانک سینا توانسته است رتبه اول مبارزه با پول‌شویی را در بین بانک‌های کشور کسب کند. 
بانک سینا با اقدامات نظارتی مناسب و اجرای سیاست‌های پیشگیرانه از طریق اصلاح فرایندها و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط، توانست جایگاه خود در مبارزه با پول‌شویی با ۱۱ پله ارتقا از رتبه ۱۲ در تیرماه ۹۴ به رتبه اول نظام بانکی در ۱۵ بهمن ۹۴ برساند.
بر اساس این گزارش، در بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز اطلاعات مالی شورای عالی مبارزه با پول‌شویی، روند صعودی بانک سینا قابل‌مشاهده است که این امر حاکی از اجرای اقدامات قابل‌توجه و نظام‌یافته این بانک خوشنام در عرصه های مختلف است.
 
۴۰ توصیه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)
توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی در فضای بین‌المللی از مقبولیت فراوانی برخوردار است. توصیه‌های چهل‌گانه این گروه که آخرین بار در فوریه ۲۰۱۲ میلادی مورد بازنگری قرار گرفت، تدابیری را مقرر می‌کنند که به موجب آنها کشورها باید حسب مورد، اقداماتی را شامل «شناسایی ریسک‌ها،‌ تدوین خط‌مشی‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم در سطح ملی»، «رسیدگی قضایی به جرائم پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی»، «اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای بخش مالی و سایر بخش‌های تعیین شده»، «اعطای اختیارات و مسوولیت‌ها به مراجع ذی صلاح (مانند نهادهای نظارتی، مراجع اعمال قانون و مراکز انجام تحقیقات درباره جرایم) و سایر اقدامات سازمان یافته»، «افزایش شفافیت» و «تسهیل همکاری‌های بین‌المللی» انجام دهند.
این ۴۰ توصیه را اینجا ببینیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا