امور زیربناییراه و ساختمان

افزایش ۶۰ درصدی صادرات غیرنفتی از بنادر شمالی در سال ۹۹/ راه‌اندازی خط منظم حمل کانتینری از بندر فریدونکنار/ مدت زمان صادرات زمینی به مسکو دو برابر حمل دریایی

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: صادرات غیرنفتی با استفاده از ناوگان کشتیرانی دریای خزر از بنادر شمالی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، با اتصال بندر فریدونکنار به شبکه حمل و نقل کانتینری کشتیرانی دریای خزر، اکنون بنادر اصلی شمالی ایران، اعم از آستارا، انزلی، کاسپین، نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد امکان خدمات رسانی به محمولات کانتینری را در پروسه های صادرات، واردات و ترانزیت دارند و این اقدام باعث افزایش سهم بنادر شمالی از جابه جایی و حمل بار می‌شود.  

در این رابطه کاپیتان داود تفتی در گفت وگو با ایلنا با اشاره به راه اندازی حمل کانتینری از بندر فریدونکنار و ظرفیت بنادر شمالی، اظهار داشت: در حال حاضر میزان کالایی که از بنادر شمالی صادر می شود حدود ۳۰ درصد از کالاهایی است که از مرزهای زمینی ایران به کشورهای حوزه دریای خزر صادرات می‌شوند و ۷۰ درصد مابقی از طریق مرزهای ریلی و جاده‌ای عبور می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که سهم حمل دریایی قابلیت افزایش یافتن را دارد. هدف گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر شمالی هم استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود است و فعالیت‌ها و برنامه‌های کشتیرانی فقط مختص یک یا دو بندر خاص نیست. 

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در بنادر شمالی انجام شده و باید کمال استفاده را از ظرفیت‌های این بنادر داشته باشیم، ادامه داد: کشتیرانی دریای خزر برنامه منظم حرکت کشتی‌هایش را در سایت خود اعلام کرده و این برنامه‌ منظم به اتاق‌های بازرگانی و سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام می‌شود.

تفتی ادامه داد: بندر فریدون کنار هم یکی از بنادر شمالی است که ظرفیت خوبی برای جابه جایی کالا دارد و به واسطه نزدیکی به مسیر ترانزیتی می‌توان از ظرفیت آن بیشترین استفاده را داشت.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: در مرز جمهوری آذربایجان و در آستارا در مقاطعی با صف سه کیلومتری کامیون‌ها مواجه هستیم که ۹۰ درصد آنها ایرانی نیستند و برای انتقال این بار از جاده به سمت دریا باید فرهنگ سازی انجام شود که این روند در بنادر شمالی از چند ماه گذشته آغاز شده و روز به روز در حال تکوین است.

تفتی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل دریایی به دنبال تحقق سه هدف است، افزود: هدف اول کاهش قیمت تمام شده است و تلاش می‌کنیم هزینه تمام شده برای مشتریان کاهش پیدا کند. هدف دوم کاهش مدت حمل است و به دنبال مدیریت زمان برای صاحبان کالا هستیم و هدف سوم حفظ امنیت حمل کالا است. وقتی باری با کانتینر از طریق دریا حمل می‌شود در همان بندر مبدا پلمپ شده و در بندر مقصد این پلمپ بازگشایی خواهد شد اما در حمل زمینی کالا بارها بازرسی می شود و همین تعدد بازرسی ها باعث افت کیفیت کالا می شود.

وی با تاکید بر اینکه عملا حمل دریایی در تمام این سه مورد گفته شده مزیت‌های رقابتی با بخش حمل جاده‌ای و ریلی دارد، گفت: کشتی که روز پنجشنبه بیست و هشتم اسفند ماه در بندر فریدونکنار بارگیری کرد، در نهایت کمتر از سه روز به بندر آکتائو می رسد و اگر بندرگاه خلوت باشد سریعا عملیات پهلوگیری انجام می‌شود. اگر صاحب کالا بخواهد به مقصد مسکو بخشی از مسیر را دریایی و بخشی دیگر را از طریق حمل و نقل ترکیبی انجام دهد، مدت زمان حمل بیشتر از یک هفته نخواهد بود اما همین مقصد در حمل جاده ای بیش از دوهفته زمان می برد.  

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به تفاوت قیمت حمل دریایی و زمینی اظهار داشت: قیمت‌ها در حمل دریایی یک قیمت واحد است اما در حمل زمینی از آنجایی که تعرفه عوارض کشورهایی مانند آذربایجان، ترکمنستان و روسیه به طور مداوم عوارض خود را تغییر می دهند، قیمت واحدی وجود ندارد.

تفتی با تاکید بر اینکه خط منظم از بندر فریدونکنار به صورت هفتگی برقرار شده، گفت: خوشبختانه در حال افزایش انتقال محمولات صادراتی از طریق حمل دریایی هستیم و دلیل اینکه دریا هنوز سهم کمی از جابه جایی‌ها دارد به دلیل عدم فرهنگسازی بوده است. از چند ماه گذشته فرهنگ استفاده از کانتینر و حمل دریایی در بنادر شمالی در حال نهادینه شدن و رواج است به طوری که صادرات غیرنفتی با استفاده از ناوگان کشتیرانی دریای خزر از بنادر شمالی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا