بورسبورس اوراق

نقش‌آفرینی مثبت بازار سرمایه در تحقق شعار سال ١۴۰۰

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه می‌تواند نقش آفرینی مثبتی را در زمینه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ داشته باشد، گفت: جذب منابع توسط بورس به شرط آنکه این منابع به صورت مستقیم وارد تولید شود بسیار کارساز خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، به نقل از ایرنا، غلامرضا مصباحی مقدم به راه های تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی کشور از راه تولید برطرف می شوند؛ بنابراین شعار سال ۱۴۰۰ مانند دو سال گذشته با محوریت  تولید نامگذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی، اشتغال و ثبات قیمت ها از راه تولید ایجاد می شوند، گفت: برای ثبات قیمت ها عامل دیگری مانند نقدینگی وجود دارد که باید رشد آن براساس رشد تولید صورت گیرد و نباید به هیچ عنوان نقدینگی تا چند برابر تولید، رشد کند زیرا این امر موجب بی ثباتی قیمت ها خواهد شد.

به گفته دکتر مصباحی مقدم، رشد تولید تاثیرگذار در تعادل قیمت ها است اما در کنار آن باید به طور حتم حمایت از تولید صورت گیرد.

همکاری وزارتخانه‌ها برای تحقق شعار جهش تولید

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: حمایت از تولید نیازمند این است که دولت و دستگاه های مربوطه مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزات صنعت، معدن و تجارت بر مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند نظارت داشته باشند تا هر چه زودتر در صدد برطرف شدن آنها برآیند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز تولیدکنندگان تامین مالی  و واردات مواد اولیه برای بخشی از تولید کشور است، گفت: برای مثال در بخش دام و طیور نیاز به واردات کنجاله سویا وجود دارد که باید اقدامی صورت گیرد تا زمینه تسهیل واردات آنها انجام شود، به گونه ای که ضمن کاهش قیمت ها، انجام تولید هم برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

کمک و نظارت بانک ها بر عملکرد تولیدکنندگان

دکتر مصباحی مقدم اظهار داشت: همچنین بانک ها باید کمک و نظارت هایی را بر عملکرد تولیدکنندگان داشته باشند تا مشخص شود منابعی که به عنوان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد به صورت دقیق در چه مواردی مصرف می شود.

ممانعت از واردات کالاهای مشابه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیگر موارد رفع موانع تولید اشاره کرد و افزود: باید از واردات کالاهای مشابه به کشور جلوگیری شود، زیرا واردات ها بدون توجه به کالاهایی صورت می گیرد که تولید آن در داخل کشور در حال انجام است و توجهی به این موضوع نمی شود که در کنار میزان تولید در کشور، باز هم نیازی به واردات است یا خیر؟  

وی تاکید کرد: باید اقدامی صورت گیرد تا واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود متوقف یا باید به اندازه کسری تولید داخلی در کشور واردات انجام شود.

قاچاق کالا مانعی برای جهش تولید

حجت الاسلام مصباحی مقدم به دیگر مانع جهش تولید در کشور اشاره کرد و افزود: در کنار این مسایل با مانعی دیگر در تولید مانند قاچاق کالا روبرو هستیم، این موضوع به تولیدکننده داخلی که باید مورد حمایت واقع شود بزرگترین ضربه را وارد خواهد کرد؛ بنابراین باید به طور حتم اقدامی صورت گیرد تا موانع لازم برای قاچاق کالا صورت گیرد.

پیچ و خم های اداری

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تولیدکنندگان در کنار این مسایل با برخی از پیچ و خم های اداری مواجه می شوند که منجر به ایجاد موانع در تولید کشور خواهد شد، گفت: موانع اداری باید توسط دولت و نمایندگان مجلس شناسایی و هر چه زودتر برطرف شوند، در صورتی که این کمک ها صورت گیرد شاهد رشد و پیشرفت تولید خواهیم بود.

وی ادامه داد: این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که در سال ٩٩ شاهد رونق در بخشی از موارد مانند تولید پوشاک، لوازم خانگی و قطعات خودرو بودیم که باید در این زمینه از مسوولان حاضر در کشور تقدیر کرد.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ١۴۰۰

حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه بازار سرمایه می تواند نقش آفرینی مثبتی را در زمینه تحقق جهش تولید داشته باشد، گفت: سهام مهمترین شرکت های حاضر در کشور در بازار سرمایه حضور دارند؛ به همین دلیل جذب منابع توسط بورس به شرط آنکه این منابع به صورت مستقیم وارد تولید شود بسیار کارساز خواهد بود.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند باید از مهارت لازم برای ورود سرمایه های خود به این بازار برخوردار باشند، در غیر این صورت یا باید از کارشناسان ماهر در این بازار کمک بگیرند یا از صندوق هایی استفاده کنند که مورد اعتماد هستند تا از این طریق سرمایه آنها دچار خسارت نشود.

نقش مثبت بورس کالا در شفافیت قیمت ها

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بورس کالا و نقش آن در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ گفت: به طور حتم بورس کالا دچار شفافیت قیمت ها در بازار خواهد شد و می تواند نقش بسیار مثبتی را در اقتصاد کشور ایفا کند اما این موضوع نیازمند شرایطی است که باید به طور حتم رعایت شوند.

دکتر مصباحی مقدم اظهار داشت: در ابتدا همه کالاهای مشابهی که تولید می شوند باید از طریق بازار سرمایه عرضه شوند و به هیچ عنوان نباید کالاها را به صورت قطره چکانی در بورس کالا عرضه کنند و بخش قابل توجهی از کالای مدنظر در خارج از بازار عرصه شوند.

رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این اقدام باعث ایجاد تفاوت قیمتی خواهد شد و خسارت هایی را به سرمایه گذارانی وارد می کند که به دنبال استفاده از بورس کالا هستند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا