كشاورزی و دامپروری

هشدار درباره وقوع احتمالی سیل مرگبار در تهران

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره وقوع سیل مرگ آفرین در تهران هشدار داد و گفت: این سیل خسارت مالی و جانی بسیار سنگینی به جای می گذارد و اعتبارت اختصاص یافته برای کاهش قدرت سیلاب از طریق آبخیزداری کافی نیست.

حمید رضا زکی زاده  معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در ۶۰ سال گذشته بارش های ۲۰ تا ۲۵ میلی متری، باعث خسارت سیل در استان تهران شده است؛ سیل سال ۱۳۳۳  امام زاده داود تجریش، باعث فوت ۲۰۵۰ نفر و  سیل گلاب دره و دربند در سال ۶۶ باعث فوت ۱۵۰ نفر شد و سیل اخیر کن در سال ۹۴ نیز 8 کشته بر جای گذاشت؛ در منطقه اوشون فشن و توچال پاکشدت  استان تهران نیز سیل های آب های خفیفی را در طی سال  های اخیر روی داده است.

وی افزود:  خوشبختانه سیل آب‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متری که در استان های گلستان، مازنداران و خوزستان آمده در استان تهران نیامده است اما  گوشزد می شود که اعتبارات موجود برای آبخیزداری تهران کفاف مقابله با بارش های ۲۰ تا ۲۵ میلی متری را نمی‌د، اگر شاهد بارش های ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متری در استان تهران باشیم حتما خسارات و کشته های زیادی برجای خواهد گذاشت.

همچنین بخوانید

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: آبخیزداری دارای این  رسالت است که  در بالادست شهرها، بخشی از قدرت سیل آب را کاهش دهد تا به شهر ها خسارات کمتری وارد شود.

وی تصریح کرد: هزار میلیارد تومان برای برای مقابله با سیل آب ها در ۷ شهر استان تهران درخواست کرده ایم اما اعتباری که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته به طور متوسط در سه سال گذشته به۲۰ میلیارد تومان رسیده است, این رقم در سه سال گذشته در مقایسه را رقم یک و نیم میلیارد سال های گذشته جهش یافته است.

زکی زاده با بیان اینکه سیل تهران می تواند خسارت های مالی بسیار زیادی بزند  اظهار داشت: اگر متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران را ۲۰ میلیارد تومان در نظر گیرم در هر هزار متر ۲۰ هزار میلیارد تومان حداقل خسارت خواهد داشت.

وی اظهار داشت: یازده رود در تهران داریم که آنها  بیشتر از سایر نقاط در معرض سیل آب قرار دارند که شامل ولنجک، دارآباد، وردیج واریج ، کن، درکه گلاب دره، دربند یورت چشمه و سوهانگ از جمله مهم ترین مناطقی هستند که در معرض سیل قرار دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه  سیل تهران وارد مناطق ۱،۲ ، ۵ و ۲۲ تهران خواهد شد اظهار داشت: رود دره‌های مانند اتوبان امام علی، باکری، چمران  و بوستان نهج البلاغه  که با نمود بیشتر در محدود های سیل گیر قرار دارند، اکنون از آنها به عنوان مسیر رفت و آمد استفاده می‌شود یا در حاشیه آنها ساخت و ساز صورت گرفته شده است.

زکی زاده گفت: بیشترین ظرفیت عبور این رود دره ها ۲۰ متر مکعب در ثانیه است در صورتی که یک سیلات ۲۰ میلی متری در تهران  150 میلی متر مکعب در ثانیه حجم سیلاب آن است و وارد خانه های مردم می شود؛ با آبخیزداری در بالادست تهران و ۷ شهر استان تهران قدرت سیلاب کاهش می‌یابد تا خسارت کمتری به مردم  وارد شود. 

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب را تا ۱۰ برابر کاهش می دهد  اظهار داشت: آورد سیل آب و سنگ های که سیل آب با خود می آورد خسارت زیادی را بی جای می گذارد و ماشین های را له و زیر بار رسوب مدفون می کند.

شهرداری تهران و لواسان مسیر های عبور سیل در رود دره ها را پاک سازی کند

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ادامه داد: از شهرداری تهران انتظار داریم مسیر عبور ایمن سیل آب از ۱۲ رود دره  شهر تهران را ایجاد کند.

وی اظهار داشت: همانطور که در سال ۹۴ بعد از سیل کن ۲۰  تا ۳۰ رستوران  و ویلا را بر اساس ماده ۱۰۰ تخریب شد، ۱۱ رود دره دیگر که وارد محدوده شهری تهران می شود باید ایمن شود تا میزان خسارت در این مناطق به حداقل برسد.

وی اظهار داشت: خطرناک ترین رود دره تهران در حال حاضر در شمیرانان و لواسانات بزرگ است که به طوری که در لواسان ۳۰۰ ویلای ۳۰ میلارد تومانی در بستر سیل ساخته شده است.

زکی زاده گفت: از شهرداری لواسان نیز انتظار داریم پهنه سیل گیر در منطقه لواسان بزرگ و پایین ترک مزرعه را پاک سازی کند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا