اقتصاد کلان

شرایط اخذ ضمانت نامه های بانکی در تجارت

با تعیین و ابلاغ دستورالعمل اخذ ضمانت نامه های بانکی از سوی گمرک ایران، مهلت این ضمانت نامه ها حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه تعیین شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، گمرک ایران در راستای حمایت از تولید و بهبود فضای کسب و کار و به استناد قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و همچنین قانون امور گمرکی،   شرایط ضمانتنامه های بانکی را به گمرکات ابلاغ کرده است.

بر این اساس به منظور تسهیل و تسریع در ترخیص کالا و جبران کمبود نقدینگی بخش تولیدی و بازرگانی کشور این مجوز صادر شده که  از ابتدای سال جاری و بر اساس شرایط تعیین شده و رعایت مقررات و همچنین در صورت درخواست صاحب کالا، اظهار کننده یا نماینده قانونی او، بابت حقوق ورودی کالای مربوطه ضمانتنامه بانکی معتبر و مطابق با فرم مورد قبول گمرک ایران اخذ کند.

همچنین بخوانید

بررسی شرایطی که از سوی گمرک ایران برای اخذ ضمانتنامه تعیین شده از این حکایت دارد که مهلت ضمانتنامه های بانکی برای ترخیص قطعی کالا از جمله مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، انواع دارو و مواد اولیه دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی، ماشین آلات راه سازی و همچنین برای کالاهای اساسی و نهاده های تولید بخش کشاورزی با سررسید حداکثر ۱۵ بهمن ماه خواهد بود.

همچنین تامین حقوق ورودی ترخیص قطعی سایر کالاهای وارده با اخذ ضمانتنامه بانکی با سررسید سه ماهه و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است. البته فارغ از زمان تودیع ضمانتنامه سررسید آن نباید از ۱۵ بهمن ماه بیشتر باشد.

در راستای حمایت از توسعه صادرات نیز کالاهای صادراتی مشمول عوارض، با تودیع ضمانتنامه بانکی با سررسید حداکثر یک ساله قابل ترخیص هستند.

از سویی اخذ ضمانتنامه بانکی بابت تامین حقوق ورودی کالاهای اشخاص حقیقی و حقوقی غیر تولیدی به مبلغ بیش از ۵۰ میلیون تومان امکان پذیر است.

بر اساس شرایط تعیین شده گمرکات اجرایی از اول بهمن ماه به بعد مجاز به پذیرش ضمانتنامه بانکی نیستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا