انرژی

هند اظهارات وزیر انرژی سعودی را غیردیپلماتیک خواند

وزیر نفت هند اظهارات همتای سعودی خود را که در واکنش به درخواست دهلی نو برای افزایش تولید نفت، برداشت از ذخایر را پیشنهاد کرده بود، غیردیپلماتیک خواند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در واکنش به افزایش قیمتهای نفت، مکررا از اوپک و متحدانش درخواست کرده بود محدودیت عرضه را تسهیل کنند. وی کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی را عامل افزایش چشمگیر قیمتهای جهانی نفت می داند.

اوپک پلاس ماه جاری تصمیم گرفت محدودیت عرضه فعلی خود را در آوریل ادامه دهد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در واکنش به درخواست پرادهان برای افزایش تولید، پیشنهاد کرد هند از نفت ارزانی که سال گذشته خریداری کرده بود، استفاده کند.

پرادهان در نشست ایندیا اکونومیک کانکلیو “تایمز نت ورک” گفت: این پاسخ به نوعی یک پاسخ غیردیپلماتیک از سوی دوستان قدیمی ما بود و من محترمانه با چنین رویکردی موافق نیستم. مطمئنا هند هم استراتژی خود را درباره زمان و چگونگی استفاده از ذخایر نفت استراتژیکش دارد و ما درباره منافعمان آگاه هستیم.

پرادهان از کاهش تولید اوپک و عربستان سعودی که با هدف تقویت قیمتهای نفت بوده است، انتقاد و اظهار کرد: هند به دنبال منابع انرژی جایگزین نفت خلیج فارس خواهد بود.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، بیش از ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را با واردات تامین می کند و وابسته زیادی به نفت خاورمیانه دارد.

دو منبع آگاه از مذاکرات به رویترز گفتند با تشدید تنشها میان دهلی نو و ریاض در پی تصمیم اوپک برای نادیده گرفتن درخواست هند برای افزایش تولید نفت این گروه، پالایشگاههای دولتی هند آماده می‌شوند واردات نفت از عربستان سعودی را در ماه مه به میزان حدود یک چهارم کاهش دهند.

پرادهان گفت: اکنون عراق بزرگترین تامین کننده نفت هند است و ما میزان قابل توجهی نفت هم از امارات متحده عربی خریداری می کنیم. امارات شریک بسیار مطمئنی است و در ادامه افزود: شرکتهای هندی آزاد هستند از هر کشوری نفت خریداری کنند.

وزیر نفت هند پنج شنبه گذشته گفته بود: کشورهای آفریقایی می توانند نقش محوری در تلاشهای هند برای متنوع کردن منابع نفتی خود ایفا کنند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت HPCL میتال انرژی که جوینت ونچر شرکت دولتی هندوستان پترولیوم و غول فولاد ال ان میتال است، روز جمعه خبر رویترز را تایید و اعلام کرد در راستای متنوع کردن منابع واردات نفت، اولین خرید نفت هند از گویان را برای پالایش در آوریل انجام داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا