بورسبورس اوراق

افت معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در اسفند پارسال

افت ۳۶درصدی حجم و کاهش ۲۸درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در اسفندماه پارسال در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دوازدهمین ماه پارسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۳۹میلیارد و ۷۹۶میلیون ورقه بهادار در ۷میلیون و ۹۵هزار نوبت به ارزش ۳۴۳۸هزار و ۳۱۵میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۲۳درصدی حجم، کاهش ۵۲درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۴۲۵درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حکایت دارد.

این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۹۹۰میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۱۷هزار و ۱۹۲میلیارد ریال بوده است.

همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۶میلیارد و ۹۳میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۱هزار و ۸۱میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۷میلیارد و ۷۹میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۱هزار و ۲۰۸میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۶۴درصدی حجم و رشد ۱۳۶درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۷۲درصدی حجم و کاهش ۶۰درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با اسفندماه سال ۹۸ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۳۲۸۵میلیون اوراق بدهی به ارزش ۳۰۶۵هزار و ۷۵۶میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۱۳۹۵درصدی حجم و ۱۴۵۴درصدی ارزش معاملات این بازار در اسفندماه پارسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۴۰۳۵میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۷۳میلیارد و ۸۹۵میلیون ریال و ۲ میلیون و ۲۰۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۱۲۵۷میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۱۱۶درصدی حجم و رشد ۱۳۲درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۳۶درصدی حجم و کاهش ۲۸درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با اسفندماه سال ۹۸ دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات اسفندماه پارسال را از ارتفاع ۱۷هزار و ۵۹۰واحد آغاز کرده بود با ثبت افزایش ۲.۳ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۱۷هزار و ۹۹۰واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۱۸۷۵۳هزار و ۳۰۵میلیارد ریال بود در پایان اسفندماه با ثبت افت ۲ درصدی به عدد ۱۹۱۳۶هزار و ۹۵میلیارد ریال رسید.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا