انرژی

زنگنه: تقاضای نفت دنیا هنوز به رقم سال ۲۰۱۹ نرسیده است

وزیر نفت با تشریح توافق پانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس گفت: تقاضای نفت دنیا هنوز به سال ۲۰۱۹ نرسیده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه ۱۲ فروردین‌ماه) پس از پایان پانزدهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سومین نشستی است که در سال میلادی جدید (۲۰۲۱) برای بررسی وضع بازار نفت برگزار شده است، اظهار کرد: اعضای اوپک پلاس در مجموع بسیار خوب به تعهدهای خود عمل کردند، گرچه مراعات بعضی از کشورها مطلوب نبوده و این موضوع سبب اعتراض بعضی دیگر از اعضا شده است.

وی با بیان اینکه برآوردها از وضع توسعه اقتصادی دنیا حاکی از رشد پنج درصدی است، تصریح کرد: بر مبنای این برآورد، تقاضا برای نفت خام با توجه به احیای کسب و کارها حدود ۵.۶ میلیون بشکه افزایش می‌یابد، گرچه با توجه به اینکه ۹.۶ میلیون بشکه از تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کم شده بود هنوز هم سطح تقاضای نفت به سال ۲۰۱۹ نرسیده است، احتمال دارد  تقاضای نفت دنیا  در سال ۲۰۲۲ به سطح سال  ۲۰۱۹ برسد.

همچنین بخوانید

وزیر نفت ادامه داد: اعضای اوپک پلاس در نشست امروز با توجه به به موفق بودن واکسیانسیون از یک سو و اختصاص ۱۹۰۰ میلیارد دلار از طرف دولت آمریکا به‌عنوان محرک اقتصاد ازسوی دیگر ضمن نگرانی در زمینه شکنندگی وضع بازار نفت تصمیم گرفت در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه به ترتیب ۳۵۰ هزار بشکه در روز، ۳۵۰ هزار بشکه در روز و بیش از ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود بیفزاید.

زنگنه با بیان اینکه بر اساس تصمیم نشست امروز نشست‌های اوپک پلاس همچنان به‌صورت ماهانه برای بررسی بازار نفت برگزار می‌شود، افزود: این تصمیم‌ها پس از چهار ساعت نشست گرفته شده است.

وی درباره کشورهای متخلف هم با بیان اینکه تعهد چند کشور به سهمیه کاهش تولید کم بوده است، اظهار کرد: ایران، لیبی و ونزوئلا  همچنان از توافق کاهش تولید به دلیل اینکه کمتر از توان سنتی و حق تاریخی خود با توجه به فشارهای آمریکا تولید می‌کنند، معاف هستند.

تهیه سند در صنعت نفت برای رفع موانع

وزیر نفت درباره اینکه شعار سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» چقدر می‌تواند برای صنعت نفت راهگشا باشد، افزود: در هفته جاری نشست و پیش نشست‌هایی در سطح کارشناسی و معاونت‌ها به‌منظور تهیه سندی به‌منظور اقدام برای رفع موانع تولید برگزار کردیم. شنبه هفته آینده نشستی در سطح وزیر و معاونان وزیر برای نهایی کردن و ابلاغ این سند خواهیم داشت.

زنگنه با بیان  اینکه باید از فرصت ایجاد شده برای رفع موانع تولید استفاده کنیم، تصریح کرد: منتها باید به این نکته توجه کنید رفع همه موانع تولید در اختیار وزارت نفت نیست و دیگر اعضای دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه هم در این موضوع سهیم هستند؛ اما ما بیشتر می خواهیم روی مواردی تمرکز کنیم که اقدام‌های آن در اختیار وزارت نفت است تا بتوانیم از افزایش تولید و رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۰ پشتیبانی کنیم.

وی با بسیار سخت توصیف کردن سال ۱۳۹۹ عنوان کرد: البته موفقیت‌های ارزشمندی هم در این سال داشتیم. سال ۹۹، سال درخشانی در صنعت نفت بود، به عنوان نمونه ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به ۲۵ میلیون تن و تولید گاز خام کشور به هزار میلیون مترمکعب رسید.

بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

طبق اعلام وزارت نفت، پانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (پنجشنبه، ۱۲ فروردین‌ماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه از طریق ویدیوکنفرانس و حضور ۲۳ کشور عضو با انتشار بیانیه‌ای به‌کار خود پایان داد.

در این نشست بر تاثیر مثبت توافقنامه همکاری (DoC) در حمایت از توازن دوباره بازار جهانی نفت تأکید شد. این نتایج با تصمیم‌های تاریخی گرفته شده در دهمین نشست (فوق‌العاده) اوپک و غیر اوپک در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ برای تعدیل روند رو به پایین تولید کل نفت خام و تصمیم‌های بعدی آن همسو بوده است.

وزیران انرژی اوپک و غیراوپک از سیاست محتاطانه عربستان سعودی برای حفظ کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود در ماه آوریل ۲۰۲۱ و برای سومین ماه پیاپی قدردانی کردند.

در این نشست ضمن تاکید بر ادامه پایبندی به روند توافق شده در دوازدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک (در دسامبر ۲۰۲۰) برای برگزاری ماهانه نشست‌های وزیران اوپک و غیر اوپک، تصویب شد که سطح تولید در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۱ به تدریج تعدیل شود. این تعدیل تولید باید با ارزیابی شرایط بازار باشد و تعدیل ماهانه تولید نباید بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس گزارش ماهانه کمیته فنی مشترک (JTC)، از جمله داده‌های مربوط به تولید نفت خام در ماه فوریه را بررسی کردند.

آنها با مدنظر قرار دادن احیای شرایط بازار نفت در پی برنامه‌های واکسیناسیون جهانی و بسته‌های محرک اقتصادهای مهم جهان، یادآور شدند که نوسان‌های مشاهده شده در هفته‌های اخیر مستلزم ادامه رویکرد محتاطانه و هوشیارانه در نظارت بر تحولات بازار است.

در این نشست مشاهده شد که ذخیره‌سازی‌های نفتی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) در ماه فوریه برای هفتمین ماه پیاپی کاهش یافته، اما همچنان بالاتر از میانگین ۲۰۱۵-۲۰۱۹ بوده است.

در این نشست از عملکرد مثبت کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری استقبال شد. پایبندی مجموع این کشورها در ماه فوریه ۲۰۲۱ به ۱۱۵ درصد رسیده است که سبب تقویت روند پایبندی بالای کشورهای شرکت‌کننده می‌شود.

این وزیران یادآور شدند که از زمان نشست کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک در آوریل ۲۰۲۰ تا پایان ماه فوریه ۲۰۲۱، این کشورها ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه از تولید نفت خود کاسته و سبب تعدیل عرضه جهانی نفت و تسریع در بازگرداندن تعادل به بازار نفت شده‌اند.

وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک از کشورهایی که برنامه جبرانی تخطی از تولید پیشین خود را ارائه داده‌اند و همچنان در حال جبران تولید بیش از سهمیه خود در توافق کاهش تولید هستند، قدردانی کردند. آنها  همچنین خواستار پایبندی کامل همه شرکت‌کنندگان برای رسیدن به هدف تعادل بازار و جلوگیری از تأخیر بی‌رویه این فرآیند شدند.

در همین زمینه، وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک با درخواست کشورهای متخلف مبنی بر تمدید مهلت جبران پایبند نبودنشان تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ موافقت کردند.

در این نشست از اعضایی که به سهمیه کاهش تولید خود پایبند نبوده‌اند خواسته شد تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۱(۲۶ فروردین‌ماه) برنامه‌هایشان را برای جبران تخطی از سهمیه تولید به دبیرخانه اوپک ارائه دهند.

در این نشست از عربستان برای ارائه دو برنامه «طرح سبز سعودی» و «طرح سبز خاورمیانه» که نقش مهمی در تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد، قدردانی شد و از تعهد ریاض برای انتقال دانش و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خود در این زمینه استقبال کرد.

صنعت نفت و گاز می‌تواند بخشی از راه حل تغییرات آب‌وهوایی باشد. اوپک منابع و تخصص مهمی دارد که می‌تواند به رفع چالش کاهش انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

این سازمان راه‌های افزایش همکاری در این زمینه مهم را کشف خواهد کرد. رهبران کشورهای G۲۰ پیش از این از راهبرد ارائه شده توسط عربستان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی – اقتصاد چرخشی و ۴ محور آن – کاهش، استفاده دوباره، بازیافت و حذف – به عنوان راه‌حلی جامع و متعادل برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای استقبال کرده‌اند.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس از نقش مشارکتی کمیته مشترک فنی و دبیرخانه اوپک در این نشست قدردانی کردند.

در این نشست مقرر شد که نشست آینده کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس در ۲۸ آوریل ۲۰۲۱ (هشتم اردیبهشت‌ماه) برگزار شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا