كشاورزی و دامپروری

«معجزه آبخیزداری» | نجات شهرها از سیل با پارک آبخیز/ آیا می توان در تهران پارک آبخیز احداث کرد؟

احداث پارک آبخیز از راهکارهای موثر برای مقابله با سیل های شهری است که نمونه های این پارک ها در ایران و کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی«پرونده معجزه آبخیزداری»؛ پارک آبخیز بسته به شرایط فیزیوگرافی، اقلیمی و هیدرولوژیکی، یک پارک یا بوستان با جنگل های طبیعی یا دست کاشت، مسیرهای پیاده روی و چشم اندازهای دیدنی است که با استفاده از ظرفیت حوزه آبخیز و موقعیت آبراهه ها و دامنه ها ایجاد می گردد. در پارک آبخیز عملیات آبخیزداری سازه ای و بیولوژیکی، جنگل کاری، ایجاد پیست های دوچرخه سواری، پیاده روی، رصدخانه ها و پارک ها و سایر کارکدهای محیط زیستی صورت می پذیرد.

یکی از مهمترین ذی مدخلان و ذینفعان پارک آبخیز، مردمانی هستند که می خواهند وقت خود را در طبیعت بگذرانند و از زیبایی های آن لذت ببرند. پارک آبخیز علاوه بر اینکه به عنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می گیرد، اثرات تخریبی سیل را نیز به شدت کاهش می دهند و سفره های آب زیرزمینی پایین دست نیز تقویت می شوند. در این باره کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی معتقد است: «نجات شهرها از سیل یکی از اهداف ایجاد این پارک‌هاست و مردم با انواع مختلف سازه‌های مورد استفاده در حوزه آبخیزداری در این پارک‌هاآشنا می‌شوند که به طور قطع در آینده از آنها نگهداری می‌کنند،همچنین این پارک‌ها ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر هستند

همچنین بخوانید

 از نگاهی دیگر، پارک آبخیز از واحدهای هیدرولوژیکی مشرف به شهرها به ویژه کلانشهرها تشکیل شده است که از نظر دسترسی به امکانات رفاهی، ذی مدخلان آن از سهولت برخوردار هستند. به طوری که پارک آبخیز روزانه عموم و حتی اردوی شبانه قابلیت دارد. از مهمترین پارک های آبخیز در دنیا می توان به پارک آبخیز المپیا (واشنگتن) و بریتیش (کلمبیا) اشاره کرد. در ایران ۱۹ پارک آبخیز با وسعت ۴۶ هزار هکتار در نقاط مختلف کشور در دست اجرا است و مطالعه ایجاد ۲۵ پارک دیگر آغاز شده است. از جمله پارک های آبخیز در ایران می توان به پارک آبخیز گردو در اراک، پارک آبخیز زنجان و پارک آبخیز بندرعباس اشاره کرد.

آیا امکان ساخت پارک آبخیز در تهران وجود دارد؟

ابوالقاسم حسین پور مدیرکل آبخوانداری و کنترل سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره امکان ساخت پارک آبخیز در تهران معتقدند است: «متاسفانه تاکنون در تهران پارک آبخیز نداشته‌ایم، یکی از دلایل این موضوع محدودیت‌هایی است که توسعه شهری در بالادست ارتفاعات تهران ایجاد کرده است. گسترش بیش از حد شهر در شیب و ارتفاعات شمالی سبب شده است که در این عرصه‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شود. اگرچه نمی‌توان گفت که در شهر تهران هیچگونه ظرفیتی برای احداث پارک آبخیز وجود ندارد اما به‌هرحال این موضوع باید بررسی شود

مدیرکل آبخوانداری و کنترل سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه اقدامات آبخیزداری در طبیعت به‌گونه‌ای است که اصل اولیه آن آسیب نرسیدن به طبیعت است، اظهارکرد: آبخیزداری و پارک‌های آبخیز اهدافی ازجمله پایداری زیست بوم و اکوسیستم و تعادل عرصه‌های طبیعی را دنبال می‌کند. از این‌رو ملاحظات زیست محیطی در این طرح‌ها چه از بعد جامع‌نگری حوضه آبخیز و چه از بعد تعادل‌های زیستی، در شرح خدمات مطالعات طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری لحاظ می شود.

از همین پرونده توئیتر آرمان اقتصادی را دنبال کنید:

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا