اقتصاد کلان

انتقاد روس‌ها از جنگ دلاری و تحریم‌های اقتصادی

قائم مقام وزیر خارجه روسیه، کاهش استفاده از دلار را یک واکنش طبیعی به تحریمهای آمریکا دانست.

به گزارش آرمان اقتصادی، قائم مقام وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با اسپوتنیک با انتقاد از استفاده ابزاری آمریکا از دلار گفت: پیش بینی پذیر نبودن سیاست های آمریکا باعث شده است تا نتوان به دلار در مبادلات تجاری دو و چندجانبه اعتماد کرد. به گفته الکساندر پنکین، کاهش استفاده از دلار یک واکنش طبیعی به وضعیت ژئوپلتیکی فعلی است.

پنکین سیاست گذاری های اقتصادی آمریکا را غیرقابل پیش بینی دانست و افزود: نمی‌توانیم برای مبادلات تجاری خود به دلار خیلی اعتماد داشته باشیم. هم ما و هم سایر کشورها نیاز داریم تا در مبادلات تجاری از ارزهای ملی و سایر ارزهای معتبر جهانی ( به جای دلار) استفاده کنیم.

همچنین بخوانید

قائم مقام وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود، استفاده بیشتر از ارزهای ملی در مبادلات خارجی را یک مساله مهم در عرصه تجارت خارجی دانست و افزود: با شرایط فعلی، شرکتها و کشورها مجبور شده اند اقداماتی انجام دهند تا خسارات اقتصادی و ریسکهای ناشی از تحریم های آمریکا را به حداقل برسانند.

پیش از این نیز سرگئی لاوروف- وزیر خارجه روسیه- در گفت‌وگو با یک رسانه چینی از چین خواسته بود تا در تبادلات تجاری خود با روسیه از ارزهای ملی استفاده کند. به گفته لاوروف، آمریکا و دیگر کشورهای غربی تنها به ابزار تحریم اعتقاد دارند که به نفع هیچ کسی نیست. وزیر خارجه روسیه از زیان شرکت های اروپایی در نتیجه منع تجارت با روسیه توسط اتحادیه اروپا به عنوان عاملی نام برده بود که نشان دهنده شکست سیاست تحریمی غرب است. لاوروف همچنین دولت بایدن را متهم کرد که سیاست های تحریمی دولت های قبلی را دنبال می کند.

طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، روند کاهش وابستگی این کشور به دلار ادامه یافته و سهم دلار از ذخایر ارزی از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافته؛ در حالی که سهم یوان از این ذخایر به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. روسیه همچنین در سال های اخیر به میزان چشمگیری از حجم اوراق دلاری در اختیار خود کاسته است؛ تا جایی که حجم اوراق دلاری در اختیار این کشور از ۱۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به تنها ۶ میلیارد دلار رسیده که از این میزان ۴.۸ میلیارد دلار مربوط به اوراق کوتاه‌مدت و ۱.۲ میلیارد دلار هم مربوط به اوراق بلندمدت بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا