انرژی

آبگیری تنها ۴۰ درصد مخازن سدهای خوزستان / در خشکسالی هستیم

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه تنها حدود ۴۰ درصد از مخازن سدهای خوزستان آبگیری شده‌اند، گفت: در حال حاضر مجموع حجم خالی مخازن سدهای خوزستان ۷.۸ میلیارد مترمکعب است.

علی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت سدهای خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر حجم مفید مخازن سدهای خوزستان ۵.۵ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال گذشته، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: بیشترین میزان کاهش حجم مفید در سدهای خوزستان مربوط به حوضه کرخه است؛ در حال حاضر ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب در مخزن این سد وجود دارد که نسبت به سال قبل ۵۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: در سایر حوضه‌های آبی از جمله حوضه کارون، در مقایسه با حجم مفید نرمال شاهد کاهش ۲۸ درصدی هستیم.

وی افزود: میزان حجم مفید حوضه دز و مارون نیز در مقایسه با شرایط نرمال به ترتیب ۲۵ و ۲۸ درصد کاهش داشته است.

شریفی با بیان اینکه تنها حدود ۴۰ درصد از مخازن سدهای خوزستان آبگیری شده‌اند، تصریح کرد: مجموع آورد سدهای خوزستان در مقایسه با شرایط نرمال، ۲۷ درصد کاهش داشته و در حال حاضر مجموع حجم خالی مخازن سدهای خوزستان ۷.۸ میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: بیشترین کاهش آورد آب، مربوط به حوضه‌های دز و کرخه است که به طور متوسط نسبت به شرایط نرمال ۳۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: از اواخر دهه ۸۰ تاکنون مرتبا با خشکسالی مواجه بوده‌ایم و به جز سال آبی استثنایی ۹۷ – ۹۸، روند خشکسالی در خوزستان ادامه داشته است.

وی افزود: اکنون نیز با توجه به شرایط آبی و وضعیت سدهای خوزستان باید گفت که با خشکسالی مواجه هستیم و باید خودمان را با آن وفق دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا