انرژی

کاهش قابل توجه دبی ورودی سدها در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: به لحاظ بارندگی سال سخت و کم بارشی را پیش رو خواهیم داشت.

عزت الله آمره ای ۲۲ فروردین ماه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به وضعیت بارندگی ها در استان اظهار کرد: امسال براساس آمار، سال سخت و خشکی را پیش رو داریم و بارندگی ها بسیار پایین تر از حد نرمال خواهد بود.

وی با بیان اینکه در زمستان ۹۹ بالغ بر ۹۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم و بهار نیز کاهش بارش رقم خورد، ذخیره برفی در کشور را بسیار پایین دانست و افزود: با این کاهش منابع آبی، افت تولید محصولات کشاورزی را پیش بینی می کنیم.

همچنین بخوانید

آمره ای تصریح کرد: سال ۹۸ بارندگی بسیار خوبی دریافت شد و باورها بر این بود که از خشکسالی عبور کرده ایم، اما مجدد به شرایط قبل بازگشته ایم.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش ۴۶ درصد بارندگی ها هستیم، در خصوص وضعیت سدهای استان گفت: سد الغدیر ساوه در حال حاضر وضعیت بدی ندارد، هر چند که میزان آب ورودی به مخازن کاهش مشهودی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی اضافه کرد: دبی رودخانه ها نیز به شدت کاهش یافته است به طوری که دبی رودخانه منتهی به سد کمال صالح از ۸ میلیمتر در سال گذشته به ۱.۵ میلیمتر رسیده و این رقم در سد الغدیر از ۱۸ میلیمتر سال گذشته به ۲.۵ میلیمتر کاهش یافته است و در صورت ادامه این شرایط، نگران سال آینده هستیم.

وی در خصوص پر کردن چاه های غیرمجاز گفت: در سال گذشته ۲۶۰ حلقه چاه در استان پر شد که با این اقدام ۶۰ میلیون مترمکعب برداشت از این چاه ها صرفه جویی شد.

آمره ای با اشاره به تصویب سند سازگاری با کم آبی اظهار کرد: اجرای این برنامه و سند هفت ساله از سال گذشته آغاز شد. به عنوان مثال در طول برنامه باید ۵۸۵۰ کنتور در استان نصب شود. مقرر بود در سال گذشته ۷۰۰ کنتور نصب شود که ۲۲۵ کنتور نصب شد و در سال ۱۴۰۰ نیز باید ۷۰۰ کنتور نصب شود، همچنین در بحث صدور پروانه محدود به چاه های فرم یک، مقرر بود که ۶۰۰ پروانه صادر شود که تنها ۱۱۳ پروانه صادر شد.

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان مرکزی با اشاره به کاهش بارش ها و روشن شدن چاه ها و برداشت آب، افزود: لازم است امسال با توجه به شرایط، نظارت ها را تشدید کنیم و با توجه به تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۰، افرادی که اضافه برداشت داشته باشند، جریمه می شوند و نظارت بر میزان برداشت از آب نیز سختگیرانه تر می شود و ممکن است در وضعیت آب روستاها نیز شرایط سختی را تجربه کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا