اقتصاد کلان

تورم در ایران به کدام سمت می‌رود؟

به گفته استیو هانکه، احیای برجام می تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند.

به گزارش آرمان اقتصادی،  صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود از چشم انداز اقتصادی جهان، روی عقیده خود مبنی بر کاهشی شدن نرخ تورم ایران استوار مانده است. این نهاد نرخ تورم در ایران را تا پایان امسال ۳۶.۵ درصد پیش‌بینی کرده که ۱.۵ درصد از برآورد قبلی این نهاد بیشتر است. صندوق بین المللی پول هم چنین اعلام کرده است که با از سر گیری روند نزولی نرخ تورم، در سال ۲۰۲۲ شاهد تورم ۲۷.۵ درصدی در ایران خواهیم بود. ایران در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ به ترتیب تورم های ۲۶ و ۲۵ درصدی را تجربه کرده بود.  

در رابطه با سناریوهای احتمالی نرخ تورم ایران در کوتاه مدت، استیو هانکه- استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی (نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو عامل دارای بیشترین تاثیر روی نرخ تورم سیاست های بانک مرکزی و اطمینان مردم به ریال در آینده خواهد بود.   

همچنین بخوانید

پیش بینی صندوق بین المللی پول از نرخ تورم قابل باور است

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای با تورم بالا در جهان است،  گفت: طبق محاسبات من، نرخ تورم ایران در حال حاضر ۵۸ درصد است. با توجه به این نرخ تورم، پیش بینی صندوق بین المللی پول از تورم ۳۶.۵ درصدی ایران تا پایان سال جاری میلادی باورپذیر است.  

دلایل اصلی بالا بودن نرخ تورم در ایران

این استاد اقتصاد در رابطه با علل بالا بودن تورم در سال های اخیر خاطرنشان کرد: ترکیب دو عامل رشد بیش از حد پایه پولی و کم بودن اطمینان مردم به ریال اصلی ترین دلایل تورم بالا در ایران هستند.  

پیامدهای احتمالی احیای برجام بر روی نرخ تورم

با توجه به از سرگیری مذاکرات هسته ای بین ایران و طرف های خارجی برجام، برخی از گمانه زنی ها حاکی از احتمال بازگشت طرفین به توافقات برجام و رفع تحریم های آمریکا دارد. هانکه در این خصوص گفت: سیاست های بانک مرکزی و اطمینان مردم به ریال چیزهایی هستند که (مسیر آینده) تورم به آن ها بستگی دارد. اگر برجام احیا شود و اطمینان عمومی بازگردد، این مساله می تواند نقطه آغازی بر اجرای برخی سیاست ها باشد که در نهایت منجر به کاهش نرخ تورم شود.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا