صنعت، معدن، تجارت

موانع سه گانه آمریکاییها برای رفع تحریمهای اقتصادی ایران + فیلم

معاون مرکز پژوهشهای مجلس گفت: آمریکا اساسا بازیگر فعال بودن ایران در منطقه را نمی‌پذیرد، بر این اساس به دنبال رفع تحریمها در کوتاه مدت نیست مگر اینکه ایران از خیلی از مواضع  و اهداف کوتاه بیاید.

موسی شهبازی در گفتگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به در هم تنیدگی تحریمهای اقتصادی گفت: هیچ بحثی درباره اینکه تحریمهای امریکاییها علیه کشورمان، غیر حقوقی و غیر قانونی است وجود ندارد و این موضوع به عنوان یک بحث ابتدایی باید مد نظر قرار گیرد. بررسی اجزا و ساختار تحریم آمریکا نشان میدهد، این کشور تحریم را به یک مقوله بلند مدت تبدیل کرده است.

معاون مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه، در دوره ریاست جمهوری اوباما قواعد اصلی تحریم وضع شد، گفت: آنچه در بازه های مختلف، در خصوص لغو تحریمها مطرح می‌شود  در چارچوب نگاه کوتاه مدت و موقتی مطرح شده است. اما باید توجه داشت که  ریشه موضوع یعنی قواعد تحریم و نگاه بلند مدت همچنان پابرجاست.

همچنین بخوانید

شهبازی گفت: اساسا نگاه آمریکا به مقوله تحریم، اقتصادی است و از سالیان قبل برای جایگزینی نفت و گاز ایران برنامه ریزی انجام شده است. برخی در سنوات گذشته فکر می‌کردند که صادرات نفت ایران برای جهان یک کالای استراتژیک و غیر قابل جایگزینی است اما دیدیم که چنین امری با واقعیت فاصله دارد. آنها در زمان تحریم با افزایش تولید نفت عملا بازارهای فروش نفت ایران در آسیا و اروپا را تصاحب کردند و از این مسیر منافع کلانی بدست آوردند.

وی تاکید کرد، آمریکا اساسا بازیگر فعال بودن ایران در منطقه را نمی‌پذیرد، بر این اساس تلاش میکند که ایران همواره در موضع ضعف باشد. آمریکا  به دنبال رفع تحریمها کوتاه مدت نیست مگر اینکه ایران از خیلی از مواضع  و اهداف کوتاه بیاید.

این کارشناس اقتصادی گفت: واقعیت این است که آمریکا علاوه بر زیرساختهای حقوقی و قانونی، ابزارهایی را به کارمیگیرد که تحریم در عمل برای ایران پر هزینه باشد. به عنوان مثال زمانی که شرکتها قصد تعامل با ایران را دارند، همیشه شاخص ریسک ایران بالا نشان داده میشود این امر باعث میشود تا شرکتها برای ورود به بخشهای مختلف اقتصاد کشور با چالش رو به رو شوند. بحث تماس نمایندگان امریکا با شرکتهای بین المللی برای عدم حضور و تعامل با اقتصاد ایران نیز در همین راستا دسته بندی می‌شود.

معاون اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد، اینکه گفته شده بود که درچارچوب برجام تحریمهای هسته ای رفع میشود یک بحث است اما استراتژی آمریکا در حوزه تحریم، پیچیده کردن آن است. به عنوان مثال یک شرکت هم تگ هسته ای، هم تگ حقوق بشر و هم تگ تامین مالی تروریسم می‌خورد. یعنی اگر تحریم هسته ای رفع شود هنوز آن شرکت  از جانب حقوق بشر و موشکی و به صورت کلی بهانه های غیر هسته ای مانع از رفع تحریم خواهد شد. یعنی آمریکا همچنان ابزارهای لازم را در اختیار دارد تا با بهانه های غیر هسته‌ای مانع از تحقق اهداف اقتصادی کشور شود.

 

تحریم هسته ای , مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ,

 

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا