امور زیربناییتعاون و اشتغال

برنامه‌های ربیعی برای ۴ابرچالش اقتصادی/امحای فقر مطلق اولویت نخست

علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه رای اعتماد گفت: نخستین برنامه من امحای فقر مطلق و تحقق برنامه تامین اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی ربیعی که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم معرفی شده، به ارائه برنامه‌های خود در حوزه اشتغال، تعاون و ایجاد رفاه اجتماعی در حضور نمایندگان مجلس پرداخت. 

بر اساس این گزارش، در حال حاضر چهار ابرچالش اقتصادی فقر مطلق، بیکاری،  بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌های اجتماعی در حوزه وظایف وزارت تحت مسئولیت ربیعی است که باید برنامه‌های جامع و عملیاتی برای مقابله با این چالش‌ها ارائه دهد.

همچنین بخوانید

علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی عصر چهارشنبه مجلس و در جریان ارائه برنامه های خود برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه با اشاره به اینکه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نقطه تماس نظام سیاسی و تعامل دولت با مردم است، گفت: رابطه دولت و مردم بیش از هر وزارتخانه ای به تلاش این وزارتخانه بستگی دارد.

وی با اشاره به برنامه های خود در صورت تصدی مسئولیت این وزارتخانه گفت: برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت با تاکید بر کاهش آسیب های اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم و روستایی، توانمندسازی-مهارت افزایی و توسعه منابع انسانی، ارتقای امنیت شغلی و صیانت از سرمایه های انسانی، پایدارسازی صندوق های بازنشستگی، تبدیل بنگاه های اقتصادی وابسته صندوق ها به پیشران اقتصاد ملی، توسعه تعاون و توسعه فرهنگی و اجتماعی نیروی کار برنامه های دهگانه من برای این وزارتخانه است.

ربیعی فقر مطلق، بحران آسیب های اجتماعی، بحران صندوق های بازنشستگی و معضل بیکاری را چهار چالش این وزارتخانه از هفت چالش اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: با پول پاشی اشتغال رفع نمی شود و فقر نیز برطرف نخواهد شد. امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد نظریه و ایده است؛ نظریه پایه هر کاری است و امروز در زمینه سیاستهای رفاهی این وزارتخانه نظریه دارد.

وی ادامه داد: هیچ سیاست توسعه ای بدون دانش سیاست رفاهی به سرانجام نمی رسد.

ربیعی با بیان اینکه نخستین برنامه من امحاء فقر مطلق و توسعه برنامه های حمایت های تامین اجتماعی است، گفت: برنامه اشتغال فراگیر مهمترین برنامه من در حوزه اشتغال است که می توانیم با مقداری برنامه ریزی با اشتغال زایی گامی در راستای امحاء فقر برداریم.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاهی اجتماعی ادامه داد: از آقای لاریجانی تقاضا می کنم در صورت کسب رای اعتماد من از مجلس، کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت برای رفع فقر تشکیل شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ارکان فقرزدایی را شناسایی کرده ایم، افزود: طی چهار سال گذشته دستمزد بر تورم پیشی گرفت، در حالی که پیش از آن شکاف بین حداقل دستمزد و نرخ تورم ۶۷ درصد بود، اما خوشبختانه با پیشی گرفتن مزد بر تورم توانستیم تا حدی سطح معیشت کارگران را افزایش دهیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه مهمترین برنامه من در حوزه فقر طی دولت دوازدهم، کاهش انواع فقر خواهد بود، ادامه داد: طرح سلامت را با جدیت ادامه خواهیم داد و این طرح هیچ گاه متوقف نخواهد شد و هر روز اجرای آن با قوت ادامه خواهد داشت.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهاراتش با تشریح برنامه های خود در حوزه اشتغال نیز گفت: بخشی از وظایف من در این وزارتخانه رشد اشتغال و صیانت از نیروی کار است، هر چند دستگاه های مختلف اجرایی در بحث اشتغالزایی دخیل هستند، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی امر اشتغال با جدیت این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: امروز بسیاری معتقدند که اشتغالزایی طی سال های گذشته در جامعه محسوس نبوده و در بسیاری از خانوارها همچنان فرد بیکار وجود دارد، اما این را باید بدانیم که بیکاری و اشتغال متاثر از مسائلی چون تحولات جمعیتی است، اما بدانید که برنامه های دولت در حوزه افزایش اشتغال آغاز شده است.

ربیعی با اشاره به طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) به عنوان یکی از طرح های اشتغالزایی دولت گفت: این طرح متکی بر شناسایی مزیت های منطقه ای اجرایی شده است.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز رشد کلاسیک بیش از ۴۰۰ هزار شغل در سال نمی تواند اشتغال ایجاد کند، بنابراین باید با به کارگیری ابزارهای مختلف در جهت اشتغالزایی، نرخ بهره وری و اشتغال را افزایش دهیم؛ همچنین با این ابزارهای تکمیلی مازاد اشتغال موردنیاز را ایجاد کنیم.

وی از تدوین برنامه دهگانه این وزارتخانه برای اشتغال خبر داد و گفت: درخواست دیگر من از مجلس این است در صورت توفیق کسب رای اعتماد از نمایندگان خانه ملت، کمیته دائمی برای اشتغال ایجاد شود تا بتوانیم در این زمینه یک اقدام اساسی با کمک دولت و مجلس انجام دهیم.

ربیعی افزود: امروز آرام ترین دوران را در روابط کار بین کارگر و کارفرما پشت سر گذاشتیم، به طوری که شاهد کمترین چالش بین این دو شریک اجتماعی بودیم؛ این یک سرمایه اجتماعی برای کشور است.

وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: حوادث منجر به فوت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ به میزان ۳۳.۵ درصد کاهش یافت، همچنین شیوع حوادث منجر به فوت نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ به میزان ۲۷ درصد کاهش داشته است.

ربیعی افزود: روزی که به مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفتم، شعار من این بود که «با تعاون، کار و با کار، رفاه ایجاد خواهم کرد» و امروز باید به این سمت برویم که با تعاون اشتغالزایی کنیم و در پی آن شاهد رفاه باشیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد ملی گفت: متأسفانه طی سالیان گذشته کیک اقتصاد کشور کوچک شده بود و در دورانی که اقتصاد کشور روز به روز کوچکتر شده، چطور می‌توان انتظار داشت تا سهم بخشی از اقتصاد مانند تعاون افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حوزه تعاون، طرح «تعاون ـ روستا» را پیگیری کردیم و همچنین امروز برنامه رشد و توسعه تعاونی‌های تأمین را در دستور کار داریم.

ربیعی به توسعه مهارت‌آموزی به عنوان یکی از الزامات اشتغال جوانان اشاره کرد و افزود: طی مذاکراتی که با چهار، پنج وزیر کار کشورهای توسعه‌یافته داشته‌ام، همه آنها مدعی بودند که با مهارت توانستند اشتغال ایجاد کنند؛ امروز ما بر آنیم تا هر ایرانی یک مهارت داشته باشد. در این زمینه استراتژی «روستا مزیت»  و «روستا مهارت» را در دستور کار خود قرار دادیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه لازمه توسعه کشور، ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی در بین جوانان است، افزود: برای تحقق رشد ۸ درصدی، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است که ۲۰ درصد این سرمایه قطعاً با رشد و توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی باید محقق شود.

تمام ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور با بحران مواجه هستند

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بحران صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یکی از ابر چالش‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: تقریباً همه ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور با چالش و بحران مواجهند؛ بنابراین ما در این بخش نیاز به اصلاحات ساختاری و سیستماتیک داریم.

ربیعی ادامه داد: امروز با پدیده‌ای روبرو شدیم که طی چهار سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر به جمعیت بازنشستگان کشور اضافه شده‌اند.

راهکارهای نجات صندوق‌ها استخراج شده است

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با صندوق‌های بیمه‌ای نمی‌توان سیاست‌های حمایتی را اجرایی کرد، گفت: راه نجات صندوق‌ها خوشبختانه امروز استخراج شده است.

وی با تأکید بر اینکه امروز حل مسائل و مشکلات کشور مانند یارانه نقدی، رفع فقر، معضل اشتغال، بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران‌های اجتماعی به اجماع ملی نیاز دارد، ادامه داد: دولت پول مناسب برای پرداخت بدهی‌های خود ندارد و این واقعیتی است که باید به آن توجه شود.

خروج صندوق‌ها از بنگاهداری؛ مهمترین استراتژی ساماندهی صندوق‌ها

ربیعی به شفافیت فعالیت صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: ما با طراحی سیستم‌های BI (سیستم‌های هوش تجاری) بر فعالیت صندوق‌ها نظارت داریم؛ همچنین یکی از استراتژی‌های مهمی که می‌خواهیم دنبال کنیم، خروج صندوق‌ها از بنگاهداری است؛ این استراتژی مهم و بزرگ ما در مدیریت صندوق‌ها خواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان مبنی بر تعامل ضعیف وی با مجلس گفت: می‌دانم و می‌پذیرم که تعامل من با مجلس در دولت قبل ضعیف بوده و در صورت توفیق کسب رأی اعتماد از خانه ملت تلاش می‌کنم این ضعف را جبران کنم؛ ادعا نمی‌کنم خطا نداشته‌ام، قطعاً خطا در وزارتخانه بزرگی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود داشته است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان خانه ملت گفت: اگر توفیق کسب رأی اعتماد از نمایندگان را داشتم، به روی چشم می‌نهم و فعالیت خود را بیش از پیش به نحو احسن انجام می‌دهم‌ و اگر هم نتوانستم اعتماد مجلس را جلب کنم، این لطف خدا را به فال نیک می‌گیرم.

به گزارش آرمان اقتصادی، روز گذشته رئیس گذشته در دفاع از کابینه پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس در خصوص انتخاب علی ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با آقای دکتر ربیعی که در ۴ سال گذشته نیز این مسئولیت را بر عهده داشتند، به طور مفصل در بخش صندوق‌ها و شستا و رابطه‌اش با وزارت بهداشت، درمان و بحث بیمه‌ها و بحث کار ایشان که چه کارها انجام دهند ، صحبت کردیم. ایشان خدمات بسیار خوبی ارائه کردند و در زمینه سیستم رفاه اجتماعی از اول هم برنامه و فکر خوبی داشتند و با همان برنامه پیش رفتند و ادامه می‌دهند.

روحانی درباره برنامه های روحانی : زندگی شخصی و تخصصی ایشان در همان زمینه کار، اشتغال و مسایل رفاه می خورد. ایشان مضایق زندگی را چشیده است؛ اینهایی که در زندگی در دوره‌هایی مضیقه را نچشیدند خیلی حس نمی‌کنند که مضیقه یعنی چه؟ امیدواریم آنهایی که در این زمینه ها مثل آقای ربیعی مضیقه کشیدند و خود ایشان کارگر بوده، این کار را بتواند بهتر انجام دهد.

رییس جمهور اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ایشان دارد مسأله صندوق‌هاست که کار بسیار بزرگی است و ایشان این کار را باید انجام دهد. در عملکرد سازمان بهزیستی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده که باید ادامه یابد. یکی از بارهای بسیار سنگینی بر عهده ایشان، مسأله اشتغال است. البته اشتغال صرفا مربوط به وزارت کار نیست، بقیه وزارتخانه‌ها همه شریک و سهیم هستند، ولی خوب مهم است که ایشان هم طرح‌های خوبی دارد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا