صنعت، معدن، تجارت

سخنرانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت آغاز شد

سخنرانی محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سخنرانی محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

شریعتمداری با اشاره به تدوین برنامه های اجرایی در ۱۳ سرفصل، گفت: تمامی برنامه های تدوینی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دوره آینده مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله سیاستهای اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه این سیاستها یک حلال و سند بالادستی است و بنابراین برنامه های رئیس جمهور و به خصوص برنامه ششم، با استفاده از این قانون تدوین شده است؛ به همین دلیل برنامه های اینجانب نیز مبتنی بر اندیشه تولیدمحوری رقابتی در کشور و حل مشکلات بر سر راه تولید رقابتی در ایران است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با تشریح وضعیت کنونی نظام اقتصادی و تجاری کشور، افزود: سهم ما از کیک اقتصاد جهانی، حجم تولید ناخالص داخلی کشور مشخص می کند که در مقابله با توانایی های کشور، قابل قبول نیست پس قرار است که کیک اقتصادی کشور را برای بهره مندی همه بخش ها بزرگتر کرده و تولید سرانه داخلی را افزایش خواهیم داد.

وی تصریح کرد:در سال ۲۰۱۶ ایران بعد از ترکیه و عربستان، در رتبه ۲۷ جدول تولید ناخالص جهانی قرار دارد و باید به این حرکت رو به رشد فزاینده توجه کرده و بخش صنعت و معدن نیز که ۲۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده، اهمیت خاص خود را در این نقش آ فرینی دارد، به خصوص اینکه صنعت، معدن و تجارت نیز نقش زیادی در ایجاد اشتغال کشور دارد، اما با کمال تاسف رشد صنعتی کشور، در سالهای ۹۱ و ۹۲ منفی بوده و دو سال متوالی رشد منفی ۱۴ و ۱۰.۵ درصدی را در کشور تجربه کرده ایم.

به گفته شریعتمداری، طی سالهای گذشته در دولت یازدهم، این رشد به سمت مثبت گرایش یافته و اکنون رشد ۶.۵ درصدی در صنعت را داریم، سرانه ارزش افزوده صنعتی کشور امروز ۵۲۴ د لار است و سهم ایران از ارزش افزوده صنعتی جهان کمتر از ۰.۳۵ درصد است که قابل قبول نیست ولی برای افزایش آن برنامه داریم، در عین حال امروز ۴۹ هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور داریم. همچنین اولویت برنامه های ما، اتمام این پروژه های مهم است که می تواند بالغ بر ۳۶۵ هزار اشتغال مفید را در حوزه صنعت، معدن و تجارت به وجود آید.

وی اظهار داشت: ۸۵ هزار واحد ثبت شده در آمارها داریم که ۸۱ هزار واحد آن، کوچک و متوسط هستند و لذا نقش اساسی این صنایع در اقتصاد کشور می توان از این آمار فهمید، همچنین در زمینه توجه به صنایع و معادن کوچک حائز اهمیت است و در این برنامه به این مهم توجه شده است، در  حوزه معادن نیز ظرفیت های ناشناخته ای داریم که باید مورد توجه قرار گیرد، امروز از مجموعه ۹ هزار پروانه معدنی صادره، ۵۸۰۰ واحد معدنی فعال در کشور داریم که کمتر از ده عدد از آنها، به آنها معادن بزرگ می توان اطلاق کرد.

شریعتمداری گفت: مجموعه معادن به لحاظ فناوری، دارای ضعف های فراوانی هستند و از حیث صنایع معدنی نیز، باید شرایط را بهبود دهیم. سهم ما از تجارت کالا در جهان، تنها حدود ۰.۳ درصد است و این سهم به هیچ عنوان شایسته نیست، ضمن اینکه ظرفیت های صنعتی و معدنی ایجاد شده نیز در برنامه گسترش می یابد، ضمن اینکه در حوزه صنایع پایه و تولید محصولات پایه از جمله مس و پتروشیمی و فولاد و آلومنیوم، به عنوان صنایع پیشران نگاه خواهیم کرد.

این خبر متعاقبا تکمیل می شود…

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا