بورس

پیشنهادهای بازار سرمایه به وزیر اقتصاد

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقدامات پیشنهادی برای رونق بازار سرمایه گفت: نگاه دولت به بازار سرمایه بایستی تغییر یابد، به عبارت دیگر جایگاه بازار سرمایه نزد دولت بایستی همطراز بازار پول باشد.

علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس آرمان اقتصادی به چالش های وزیر جدید اقتصاد دربازار سرمایه اشاره کرد وگفت: بحران در شبکه بانکی از ۲ سال قبل خود را نشان داده که پیش بینی می گردد این وضعیت در سال جاری و حتی سال آینده با شدت بیشتری تداوم داشته باشد.

همچنین بخوانید

وی به موضوع رکود در صنعت نیز اشاره و بیان داشت: در حال حاضر رکود گریبان بیشتر  صنایع موجود در بورس را گرفته و لازم است سیاست ها و دستورالعمل های شفافی از سوی وزیر جدید برای خروج از رکود اتخاذ گردد.

بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی موضوع دیگری بود که قدرتی در خصوص آن اظهارداشت: بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی یکی از موانع اصلی عدم توسعه اقتصادی در سال های اخیر بوده است و تزریق نقدینگی در حساب سپرده های بانکی به جای ورود به بخش های مولد و تولیدی یکی از چالش های اصلی اقتصاد ایران در شرایط کنونی است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقدامات پیشنهادی برای رونق بازار سرمایه گفت:نگاه دولت به بازار سرمایه بایستی تغییر یابد،  به عبارت دیگر جایگاه بازار سرمایه نزد دولت بایستی همطراز بازار پول باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت بایستی به بازار سرمایه تنها به عنوان مأمنی برای تأمین مالی خود نگاه نکند و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، مختص بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بایستی در اولویت قرار گیرد؛ با توجه به اینکه بازار پول به عنوان رقیب بازار سرمایه است و بالا بودن نرخ سود سپرده ها، فعالیت های اقتصادی را تحت شعاع قرار داده و باعث تحمیل هزینه های سرسام آور به بنگاه های تولید شده است، بنابراین تا زمانی که نرخ سود سپرده ها در سطح فعلی باقی بماند، نرخ بازده مورد انتظار طرح ها و شرکت ها کمتر از نرخ سود سپرده ها و طرح های بنگاه ها ،توجیه پذیر نخواهد بود.

شفافیت در حوزه قانون گذاری و عدم تغییر قوانین و مقررات موثر بر بازار سرمایه نیز مورد دیگری بود که قدرتی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: در این خصوص می توان به تثبیت قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها، پالایشی ها و شرکت های معدنی برای دوره های بلندمدت اشاره نمود.؛ همچنین تسهیل و ایجاد مشوق هایی برای حضور سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه چنانچه ایجاد ارتباط بیشتر بین بازار بورس ایران و بورس های بین المللی دنیا، جذب سرمایه گذاری خارجی و تأمین مالی خارجی از دیگر اقدامات پیشنهادی برای رونق بازار سرمایه  محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه به ممانعت  از رفتار سلیقه ای در تصمیمات اقتصادی اشاره و اظهارداشت: مهم ترین  نمونه این گزینه اتفاقی است  که در صنعت بانکداری در طی سال های اخیر رخ داده است؛ پرداخت بدهی های دولت به سیستم بانکی و همچنین پیمانکاران عدم تعیین نرخ دستوری در خصوص شرکتهای تولید کننده داخلی، اجرای کامل انتقال مدیریت همزمان با انتقال مالکیت سهام دولت به بخش خصوصی و کنترل حجم انتشار اوراق بدهی در بازار بورس و یا فرابورس از دیگر پیشنهادات وی در خصوص  رونق بازار سرمایه بود.

قدرتی در تشریح عملکرد سازمان بورس و مدیریت آن نیز بیان داشت: با اینکه مدیر فعلی سازمان بورس حدود یک سال پیش این  مسئولیت را عهده دار شده اند، اما در طی همین مدت محدود عملکرد ایشان رضایت بخش و قابل قبول  است.

وی افزود:  در این دوره برخی از ابزارهای مالی از قبیل آپشن ها در بورس ایران فعال شده و تلاش هایی نیز در راستای شفافیت صورت های مالی بانک ها برداشته شد.

قدرتی این را هم یادآور شد که در طی دوره محدود یک ساله ، مجالی برای ارائه کل توانمندی و ایده های یک مدیر وجود ندارد و برنامه های یک مدیر در طی دوره ۴ تا ۵ ساله به نتیجه می رسد.

وی گفت:  برخی از مشکلات مدیر کنونی مربوط به مشکلات دوره های قبل بوده و برخی نیز علل بیرونی دارد که بایستی برای حل این مشکلات نگاه همه جانبه داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر یکی از نقطه ضعف های بنگاه های اقتصادی تغییر و جابجایی زودهنگام مدیران آن است، خاطرنشان کرد:  به طور کلی تثبیت یک مدیر برای دوره های طولانی تر و دادن فرصت لازم برای ارایه برنامه ها و توانمندها، به نفع بنگاه های اقتصادی و سازمان ها است  و باعث می شود  طرح های بلندمدت اثر بخش  گردد؛  دردوره های کوتاهمدت، مدیران غالباً به فکر زیر ساخت ها که نیازی بلندمدت است، مجالی نداشته و به آن نمی پردازند، اما بطور کلی ثبات در بازار سرمایه باعث تثبیت جایگاه بازار سرمایه می شود.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا