بورسبورس اوراق

یکه تازی حقوقی ها در جبهه خرید

بررسی تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بورس تهران نشان می‌دهد که در این ماه سهامداران عمده به جمع آوری سهام عرضه شده پرداختند. در این میان بیست و چهارم فروردین تنها روزی بود که در طول یک ماه یاد شده شاهد ثبت خالص خرید مثبتی در کارنامه سهامداران خرد بودیم.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از(سنا)، این در حالی است که اخبار مثبت از اقدامات سازمان بورس و برنامه‌های جدید سیاست گذاران بازار سرمایه، روند مثبت و رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین اخبار منتشر شده در خصوص مذاکرات برجام که منجر به افزایش امیدواری‌ها برای رفع تحریم‌ها شده، از جمله عواملی است که می‌تواند نویدبخش بازگشت سهامداران خرد به گردونه خرید در اردیبهشت ماه باشد.

همانگونه که عنوان شد حقوقی‌های بازار در فروردین ماه خریدهای قابل توجهی در کارنامه خود ثبت کردند. در این میان بیشترین میزان خرید این گروه از معامله گران در روز ۲۵ فروردین ماه ثبت شد که با انتقال حدود ۵۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده همراه شد. روز قبل از آن یعنی ۲۴ فروردین نیز تنها روز این ماه بود که زمین تغییر مالکیت‌ها به سمت سهامداران خرد چرخش یافت. به طوریکه در این روز ۸۲.۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابجا شد.

بررسی صنایع مورد توجه بازیگران بورس در فروردین ماه نیز نشان از آن دارد که حقوقی‌های بازار بیشترین خرید را در سهام بانکی داشتند که با خالص خرید بیش از یک هزار میلیارد تومانی همراه بود. در این میان بانک تجارت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این نقدینگی را به خود اختصاص داد. در ادامه نیز بانک ملت با خالص خرید بیش از ۲۵۰ میلیارد تومانی و بانک پاسارگاد با خالص خرید حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در همین راستا سهامداران عمده بیشترین خرید را در ماه گذشته به جمع آوری سهام پالایش نفت اصفهان اختصاص دادند که با خالص خرید بیش از ۳۲۰ میلیارد تومانی دنبال شد. «اپال» نیز با جابجایی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در ماه گذشته بود.

در میان نمادهای فلزی نیز بیشترین حمایت سهامداران عمده از نماد ملی مس ایران صورت گرفت. به طوریکه حقوقی‌ها با خریدهای هر روز خود در این نماد، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند.

نکته قابل توجه در معاملات ماه گذشته این بود که معامله گران خرد هیچگونه خالص خرید مثبتی در صنایع بورسی نداشتند. این در حالی است که در میان نمادهای معامله شده، بیش از ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی در نماد زامیاد جابجا شد. چهار نماد «کمنگنز»، «فباهنر»، «خپارس» و «واتی» نیز از دیگر نمادهایی بود که خالص خرید بیش از ۱۰ میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا