خودروصنعت، معدن، تجارت

فیات به تقلب در آلایندگی دیزلی متهم شد

سازمان حفظ محیط زیست آمریکا فیات کرایسلر اتوموبیل را متهم کرد از نرم افزار مخفی استفاده می کند که به این خودروساز اجازه می دهد سطح بالای آلایندگی خودروهایش را پنهان کند.

بر اساس گزارش رویترز، انتشار این خبر به کاهش ارزش سهام فیات کرایسلر منجر شد زیرا چنین جرمی حداکثر حدود ۴.۶ میلیارد دلار جریمه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، سازمان حفظ محیط زیست آمریکا و کمیسیون منابع هوایی کالیفرنیا اعلام کرده اند تصور می رود فیات کرایسلر از یک نرم افزار کنترل آلایندگی استفاده کرده تا آلایندگی بیش از حد خودروهایش را پنهان کند و کشف این اقدام در نتیجه تحقیقاتی بوده که از تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی دیزلی انجام شده است.

دادستان کل نیویورک در واکنش به این خبر، اعلام کرد درباره ادعاهای مذکور علیه فیات کرایسلر تحقیق خواهد کرد و آماده همکاری با سایر ایالتها و شرکای فدرال است.

سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر با عصبانیت، این اتهامات را رد و اظهار کرد هیچ تخلفی وجود نداشته است و این شرکت هرگز تلاش نکرده نرم افزاری برای دور زدن مقررات آلایندگی طراحی کند.

وی گفت: رگولاتورها دید خصومت آمیزی نسبت به خودروسازان دارند در  حالی که ما یک مشت خلافکار نیستیم و تلاش نمی کنیم قانونی را زیرپا بگذاریم.

فیات کرایسلر برنامه ای برای توقف فروش مدلهای دیزلی سال ۲۰۱۶ در آمریکا ندارد.

رگولاتورهای آمریکایی می گویند فیات کرایسلر اتوموبیل وجود نرم افزار مدیریت موتور در ۱۰۴ هزار خودروی جیپ گرند چروکی و داج رام ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که موتور دیزلی سه لیتری دارند را افشا نکرده است.

سازمان حفظ محیط زیست آمریکا در سال ۲۰۱۵ بدنبال اقرار فولکس واگن به نصب نرم افزاری در خودروی دیزلی که آلایندگی بیش از حد مجاز این خودروها را پنهان کرد، اعلام کرد همه خودروهای دیزلی آمریکا را مورد بازبینی قرار می دهد.

فولکس واگن روز چهارشنبه موافقت کرد ۴.۳ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده و سه مورد اتهام مربوط به گمراه کردن رگولاتورها و فروش خودروهای آلاینده را به گردن بگیرد.

اگر تخلف فیات کرایسلر اثبات شود، این شرکت به ازای هر خودروی آلاینده ۴۴۵۳۹ دلار جریمه خواهد شد.

رگولاتورهای اروپایی هم پرسشهایی را در خصوص خودروهای دیزلی فیات کرایسلر مطرح کرده اند. پاییز گذشته آلمان نامه ای به کمیسیون اروپا نوشت و این خودروساز آمریکایی-ایتالیایی را به استفاده از نرم افزار غیرمجاز برای غیرفعال کردن سیستمهای تصفیه فیلتر در موتورهای دیزلی خودروهای فیات و جیپ متهم کرد.


منبع:اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا