اقتصاد کلانطلا و ارز

ابهام در پیش‌بینی روند آتی بازارها

در هفته منتهی به ۳ اردیبهشت دلار و سکه حدود ۳.۵ درصد افت قیمت را به ثبت رساندند. در چهار روز ابتدایی قیمت دلار با قرار گرفتن در مسیر نزولی حدود هزار تومان کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،بازارهای دلار و سکه تحت تاثیر اخبار مرتبط با مذاکرات هسته ‌ای در وین با کاهش قیمت مواجه شدند. این در حالی است که با توجه به دلیل ابهام در تحولات سیاسی و به خصوص اخبار متناقض مربوط به احیای برجام، انتخابات ریاست‌ جمهوری و همچنین انتظارات تورمی نمی توان پیش بینی دقیقی از روند بازارها ارائه داد. بازار سهام بی اعتنا به اخبار و متغیرهای بنیادی همچنان سیر نزولی خود را طی می کند. در بازارهای بین المللی نیز بیشترین اصلاح قیمت مربوط به بیت کوین با افت بیش از ۱۶ درصد بوده است. سایر بازارها نیز تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و آمارهای مطلوب اقتصادهای چین و آمریکا روندهای متفاوتی را تجربه میکنند.

در هفته منتهی به ۳ اردیبهشت دلار و سکه حدود ۳.۵ درصد افت قیمت را به ثبت رساندند. در چهار روز ابتدایی قیمت دلار با قرار گرفتن در مسیر نزولی حدود هزار تومان کاهش یافت. سکه نیز در این مدت با افت ۵۰۰ هزار تومانی مواجه بود. در آخرین روز هفته دلار به بالای مرز ۲۴ هزار تومان و سکه به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. اعلام خبر احتمال تفاهم جدید بین ایران و کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات وین در روزهای آینده و همچنین مخابره اخبار غیررسمی مبنی بر شکل گرفتن مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان از جمله دلایل روند کاهشی دلار و سکه در ابتدای هفته گذشته می باشد. به علاوه بازارساز نیز عرضه ارز را از طریق بازار متشکل ارزی و صرافی های بانکی افزایش داده است. از آنجا که برخی رسانه ها طولانی بودن فرآیند مذاکرات برجام را پیش بینی میکنند، برخی معامله گران به منظور کسب سود در کوتاه مدت در موقعیت خرید قرار گرفته و رشد قیمت دلار در آخرین روز هفته گرا رقم زدند. همچنین افزایش تقاضای حواله درهم و رشد نرخ آن نیز منجر به بالا رفتن قیمت دلار شده است. از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند کسری بودجه قابل توجه دولت حتی در صورت توافق بین ایران و آمریکا نیز عامل رشد قیمت ها در آینده خواهد بود.

ابهام در پیش‌بینی روند آتی بازارها

همچنین بخوانید

شاخص سهام در هفته گذشته مطابق چندین هفته قبل باز هم نزولی شد و افت ۲.۹ درصدی را به ثبت رساند. اگر چه سیاست هایی از جمله کمک بازار بدهی به بازار سرمایه و تسریع در فرآیند افزایش سرمایه ‌ها در هفته های آتی اجرا می گردد، لکن این سیاست ها که از مرداد ماه سال گذشته به منظور حمایت از بازار سهام اجرایی شده، به دلیل بی اعتمادی سهامداران تاثیر مثبتی بر بهبود بازار نداشته است. هر چند نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده مذاکرات احیای برجام داشت اما بیشتر معامله گران نسبت به نتیجه مذاکرات خوش بین هستند و این به مفهوم کاهش قیمت دلار در ماه های آینده می باشد. بنابراین در چند هفته گذشته معامله گران تمایلی به خرید سهام صادرات محور از خود نشان نداده اند. در نتیجه ارزش سهام دلاری بازار در هفته گذشته کاهشی بوده است. با توجه به ابهام در شرایط کلان اقتصادی و تحولات سیاسی و انتخابات پیش رو و همچنین وجود انتظارات تورمی، پیش بینی آینده بازار سهام دشوار بوده و به همین دلیل خروج نقدینگی از بازار بورس همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد مهم ترین عامل ریزش بازار بورس همچنان بی ‌اعتمادی سهامداران به تصمیمات سیاست‌ گذاران می باشد.

هر چند در هفته گذشته بهای انواع نفت روند صعودی را در پیش گرفته بود، اما در هفته منتهی به ۲۳ آوریل افزایش ذخایر نفت آمریکا و اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورها به ویژه هند که یکی از عمده ترین واردکنندگان نفت می باشد منجر به کاهش قیمت انواع نفت گردید. اکثر پیش ‌بینی ها از بهبود وضعیت تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حکایت دارد که این موضوع می تواند به ادامه روند صعودی قیمت نفت منجر شود. تحقق این پیش بینی ها نیز به موفقیت کشورها در مهار بیماری کووید ۱۹ و واکسیناسیون گسترده بستگی دارد.

در منتهی به ۲۳ آوریل طلا در بالای محدوده ۱۷۵۰ دلار در نوسان بوده است. در ۷ هفته گذشته اونس جهانی طلا توانایی عبور از مرز هزار و ۷۵۰ دلار را نداشته است. ارزش دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه آمریکا مجددا با افت مواجه شدند. فشارهای تورمی به وجود آمده از اختصاص بسته ‌های محرک مالی در کشورهای مختلف و پایین ماندن نرخ ‌های بهره مهم ترین دلیل افزایش بهای طلا می باشد. همچنین افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا نیز عامل دیگر رشد قیمت طلا بوده است.

هفته گذشته بیت کوین با افت ۱۶.۳ درصدی بیشترین کاهش قیمت در بازارها را به خود اختصاص داد. نزولی شدن بازار سهام آمریکا در نتیجه اعلام خبر افزایش مالیات بر سود سرمایه نقش عمده ای در افت بیش از ۱۰ هزار دلاری بیت کوین داشته است. برخی این اصلاح قیمت را با توجه به رشد قابل توجه این رمز ارز در ماه های اخیر طبیعی می دانند. انتظار می رود با تشدید انتظارات تورمی به دلیل ادامه تصویب بسته‌ های حمایتی و تزریق نقدینگی به بازارها قیمت بیت کوین مجددا وارد فاز صعودی شود.

در هفته منتهی به ۲۳ آوریل افت شاخص دلار آمریکا بر قیمت اغلب فلزات تاثیر مثبت داشت. با افزایش واکسیناسیون و امید به بهبود اقتصاد جهانی و همچنین تداوم تصویب بسته های حمایتی انتظار می روند رشد قیمت فلزات پایه ادامه داشته باشد. گسترش بیماری کووید ۱۹ در کشورهای هند و برزیل که از واردکنندگان بزرگ فلزات بوده اند مانعی برای افزایش قیمت ها بوده است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا