اقتصاد کلان

بهترین اقدام دولت برای «حمایت از تولید و مانع زدایی» چیست؟

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بهترین اقدام دولت برای حمایت از تولید و مانع زدایی از مسیر آن، مدیریت ریسک‌هایی است که بواسطه فعالیت‌های دولت به اقتصاد و به ویژه بخش خصوصی تحمیل می‌شود.

حسین سلاحورزی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که قول مشهوری هست که دانش فاینانس در واقع ریاضیات مالی بسیار ساده‌ای است که با روش‌های پیچیده ارزیابی، محاسبه و قیمت‌گذاری ریسک تلفیق شده، اظهار کرد: از منظر کارآفرین، مدیر و فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و به طور کلی فعالیت اقتصادی چیزی جز ایجاد موازنه میان ریسک و پاداش نیست.

وی ادامه داد: اگر قرار است از تولید و رشد اقتصادی حمایت و از مسیر آن مانع‌زدایی کنیم باز هم چاره را باید در نحوه ایجاد موازنه میان ریسک و پاداش جستجو کرد.

همچنین بخوانید

سلاحورزی عنوان کرد: پاداش تولید حاصل ارزش‌گذاری بازار بر روی نهاده‌ها و ستانده‌های تولید است و دولت بهترین کاری که در مورد پاداش تولید می‌تواند انجام دهد این است که هیچ کاری انجام ندهد تا بازار وظیفه ذاتی خود را در ارزش‌گذاری و توزیع پاداش میان تولید کنندگان به درستی و با کارایی بالا انجام دهد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به این‌که میدان حمایت و مانع‌زدایی از تولید در عرصه اقدامات حاکمیتی اما، حوزه مدیریت ریسک است، عنوان کرد: در مورد مدیریت ریسک هم البته باید به این نکته توجه داشت که پوشش ریسک‌های غیر مرتبط به دولت از سوی دولت واجد هزینه‌هایی است که دولت برای تأمین آن‌ها ناچار از مداخله در نظم طبیعی بازار و ایجاد اختلال در نظام توزیع پاداش اقتصاد است که در نهایت منجر به اختلال و مانع‌تراشی در روند تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین اقدام دولت برای حمایت از تولید و مانع زدایی از مسیر آن، مدیریت ریسک‌هایی است که بواسطه فعالیت‌های دولت به اقتصاد و به ویژه بخش خصوصی تحمیل می‌شود.

سلاحورزی تصریح کرد: دو سرفصل کلیدی در ریسک‌های ناشی از فعالیت‌های دولت برای اقتصاد، تغییر ناگهانی مقررات و نقض عهدهای دولت در قراردادها، به ویژه قراردادهای سنگین سرمایه گذاری است که مهم‌ترین مصداق آن در اقتصاد امروز ایران واگذاری‌های اموال دولتی به بخش خصوصی محسوب می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: دولتمردان باید این نکته را همواره به خاطر داشته باشند که برای فعالان اقتصادی پاداش تولید همواره در برابر ریسک و مخاطرات آن سنجیده می‌شود و در این موازنه اساسی‌ترین امکان اصیل و اصولی دولت برای حمایت از تولید و مانع‌زدایی از مسیر آن کاهش ریسک و ایجاد امنیت اقتصادی برای بازیگران این صحنه است.

وی با اشاره به این‌که هر اندازه که یک پروژه یا فعالیت اقتصادی دارای توجیه اقتصادی باشد، بدون پوشش مناسب ریسک‌های ناشی از آن هرگز مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار نمی‌گیرد، عنوان کرد: در میدان مدیریت ریسک نیز، ثبات مقررات و ضمانت اجرایی قراردادها، سنگ بنایی است که در فقدان آن بخش بزرگی از سایر ابزارهای مدیریت ریسک ارزش و کارایی خود را به کلی از دست می‌دهند.

سلاحورزی تأکید کرد: دولت برای حمایت از تولید و مانع‌زدایی از مسیر آن کافی است بر عهدی که با فعالان اقتصادی در قالب مقررات و قراردادها می‌بندد پایدار بماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا