امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کاهش ۲۰ درصدی ذخایر آب سدها/آبرسانی با تانکر بخاطر خشکی منابع آبی

معاون امور آب وزیر نیرو از کاهش ۲۰ درصدی ذخایر آب سدهای کشور در مقایسه با سال ۹۹ و محدودیت تامین آب برای بخش کشاورزی، خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، قاسم تقی زاده خامسی، با بیان اینکه در ۲ سال گذشته با بارش‌های مناسب کشور، تأمین آب برای سه دوره کشت در بخش کشاورزی انجام شده است، گفت: امسال با توجه به کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته و ۴۰ درصدی نسبت به متوسط ۵۰ سال، تأمین آب برای انجام سه دوره کشت بهاره، پاییزه و تابستانه امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت نیرو تأمین آب شرب است، ادامه داد: برای تأمین آب شرب کشور ۷ میلیارد مترمکعب آب نیاز است که ۵۰ درصد از این حجم از آب‌های سطحی و ۵۰ درصد نیز از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود که در برخی نقاط کشور به دلیل کاهش بارندگی شاهد خشک شدن چاه‌ها و چشمه‌ها هستیم به همین دلیل امسال وزارت نیرو برای آب رسانی به ۶ هزار روستا با تانکر، تجهیز شده است.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها برای نیاز آبی بخش کشاورزی باید برنامه‌ریزی کنند، افزود: ما پیش بینی از میزان بارندگی‌های کشور در سال‌های آینده نداریم؛ ممکن است مانند سال‌های ۹۰ تا ۹۷ سال‌های خشک و ممتدی در پیش رو باشد به همین دلیل اختصاص آب باید با برنامه‌ریزی انجام شود.

معاون امور آب وزیر نیرو گفت: هم اکنون ذخایر آبی سدهای شمیل و نیان در بندرعباس و هرمزگان و سد زاینده رود در اصفهان شرایط نامناسبی دارند و در استان سیستان و بلوچستان نیز با کاهش ۹۷.۲ درصد بارش‌ها مواجه هستیم که امیدواریم با سیلاب‌های قابل توجه تأمین آب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ایران کشور خشک و نیمه خشکی است و ما باید آمادگی سازگاری با کم آبی را داشته باشیم، اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ درصد از جمعیت ایران در مناطقی زندگی می‌کنند که فقط ۲۰ درصد از منابع آبی کشور در آن مناطق وجود دارد به همین دلیل ما مجبور به انتقال آب و تأمین از طریق تانکرهای آب هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا