اقتصاد کلان

هشدار اکونومیست به آمریکا درباره ادامه رویه تحریمی فعلی

نشریه اکونومیست در گزارشی هشدار داد تلاش کشورها برای کاهش وابستگی اقتصادی به آمریکا شدت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به اعمال تحریم های جدید توسط دولت بایدن بر ضد کشورهای مختلف نوشت: آن هایی که فکر می کردند با روی کار آمدن بایدن، سیاست تحریمی آمریکا تغییر خواهد کرد با اعمال تحریم های گسترده جدید علیه چین و روسیه فهمیده اند که اشتباه فکر می کردند. این رویکرد نشان دهنده آن است که دلار به سلاح تحریمی آمریکا و ابزار پیشبرد اهداف این کشور در عرصه سیاست خارجی تبدیل شده است.  

جک لو- وزیر خزانه داری سابق آمریکا- با هشدار نسبت به کاهش اثرگذاری تحریم ها در صورت استفاده بی رویه از این ابزار هشدار داد و افزود: تحریم بیش از حد جایگاه آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی را متزلزل خواهد کرد.  

همچنین بخوانید

به گفته اکونومیست، در بلندمدت گستردگی تحریم ها باعث خواهد شد تا کشورهای تحریم شده به دنبال  کاهش وابستگی به اقتصاد و فناوری آمریکایی حرکت کنند. آمریکا از سال ۲۰۱۰ در تغییر رویکردی آشکار، دایره تحریم ها را گسترش داد و تهدید کرد که طرف های همکار با نهاد یا فرد تحریم شده را نیز تحریم خواهد کرد. این رویکرد به ویژه در مساله تحریم های ایران و تحریم ارتش چین مشهود بوده است.  

این نشریه در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به جریمه ۸.۹ میلیارد دلاری بانک بی ان پی پاری با فرانسه در سال ۲۰۱۴ به دلیل نقض تحریم های آمریکا نوشت: در بلندمدت طرف های تحریم شده به ست دور زدن تحریم ها می روند. در رابطه با تحریم های ایران شاهد ان بوده ایم که ترکیه و امارات به مرور به بسترهای اصلی دور زدن تحریم ها توسط ایران تبدیل شده اند.  

چین که خود با تحریم های گسترده آمریکا مواجه شده، اکنون در تلاش است تا وابستگی خود را به دلار و نظام بانکی آمریکا کاهش دهد. بانک مرکزی چین به نخستین بانک مرکزی جهان تبدیل شده که در استانه راه اندازی رسمی ارز دیجیتالی ملی قرار دارد. چینی ها همچنین سیستم جایگزین سوییفت خود را راه اندازی کرده اند. در اروپا، بروکسل به دنبال تقویت نقش یورو در مبادلات جهانی رفته و سهم دلار از ذخایر ارزی روسیه به شدت کاهش یافته است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا