انرژی

تایید نهایی برنامه افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس/ دیدار وزیران به ماه آینده موکول شد

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه ادامه برنامه افزایش تدریجی تولید با توجه به روند احیای تقاضای جهانی و با وجود افزایش موارد کرونا در هند را توصیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نمایندگان اوپک پلاس اعلام کردند کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس با لغو نشست روز چهارشنبه وزیران گروه اوپک پلاس و پیشبرد برنامه افزایش تولید موافقت کرد. این گروه که متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده است، قرار است در مدت سه ماه از ماه مه تا ژوئیه حدود دو میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس گفت: این کمیته تصمیم گرفت به سیاستهایی که در نشست اول آوریل تصویب شده بودند، پایبند بماند. در نشست اول آوریل وزیران اوپک پلاس تصمیم گرفته شد ۲.۱ میلیون بشکه در روز از محدودیت عرضه از ماه مه تا ژوئیه احیا شود و محدودیت عرضه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل شود.

همچنین بخوانید

کارشناسان کمیته فنی اوپک پلاس روز دوشنبه پیش بینی کردند مصرف نفت جهان امسال شش میلیون بشکه در روز بهبود پیدا  می‌کند با این حال موج شیوع کووید ۱۹ در هند و برزیل روند بهبود تقاضا را تهدید  می‌کند. طبق پیش بینی این کارشناسان، اشباع ذخایر نفت که در طول فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی در سال گذشته ایجاد شده بودند تا پایان سه ماهه جاری ناپدید خواهد شد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در توییتر اعلام کرد ما با علم بر این که مدیریت ما اوضاع را تغییر داد، می توانیم آسوده خاطر باشیم. اما همزمان ادامه پاندمی کووید ۱۹ به ما یادآور  می‌شود که اکنون زمان کنار گذاشتن احتیاط و رویکرد ثابت قدمی که در یک سال گذشته در پیش گرفتیم، نیست.

اوپک پلاس برای کمک به احیای صنعت جهانی نفت از ریزش قیمت بی سابقه ای که سال گذشته پس از شیوع پاندمی و سقوط تقاضا روی داد، تولیدش را کاهش داد. این تولیدکنندگان اکنون با ازسرگیری فعالیت اقتصادی، محتاطانه در حال احیای تولیدشان هستند و قرار است تولیدشان را ۶۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش دهند. این گروه در حال حاضر حدود هشت میلیون بشکه در روز از تولیدش معادل هشت درصد از عرضه جهانی را محدود نگه داشته است.

پیشنهاد کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که روز سه شنبه رسما دیدار کرد، از پروسه های دیپلماتیک اوپک پلاس عبور کرد تا مهر تایید همه اعضا را دریافت کند.

الکساندر نواک روز سه شنبه در شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت: خوش بینی در بازار نفت وجود دارد. با این حال اوپک پلاس باید به رصد وضعیت ویروس کرونا در بسیاری از مناطق از جمله آسیا ادامه دهد.

کارشناسان فنی اوپک پلاس برآورد کردند ذخایر جهانی نفت امسال با نرخ ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا  می‌کند. این روند سریعتر از کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که یک ماه قبل پیش بینی شده بود. در نتیجه مازاد ذخایر در کشورهای توسعه یافته به هشت میلیون بشکه تا پایان سه ماهه جاری نزول خواهد کرد.

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت BP در تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: تقاضای چین برای نفت به سطح پیش از پاندمی صعود کرده و آمریکا نیز تقریبا به وضعیت عادی برگشته و برنامه های واکسیناسیون اکنون در اروپا در حال انجام است.

طبق گزارش شرکت مشاوره اویل ایکس، موارد ابتلا در هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، با رکورد بالایی افزایش پیدا  می‌کند و این موج شیوع ممکن است تقاضای این کشور برای سوخت در ماه جاری را حداکثر ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. اما یک مقام ارشد اوپک پلاس گفت: روند احیا در چین و آمریکا فعلا تقاضای پایینتر در هند را تحت الشعاع قرار داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند این گروه اگر وضعیت وخامت بیشتری پیدا کند می تواند سریعا واکنش نشان دهد زیرا اکنون تقریبا هر ماه دیدار  می‌کنند. نشست بعدی وزیران اوپک پلاس برای اول ژوئن (۱۱ خرداد) برنامه ریزی شده است.

قیمتهای نفت روز سه شنبه در واکنش به پایبندی اوپک پلاس به برنامه های افزایش تولید، صعود کرد. نفت برنت با ۲۴ سنت افزایش، به ۶۵ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت آمریکا با ۴۵ سنت افزایش، به ۶۲ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا