امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کوچ ماشینی عشایر برای جلوگیری از شیوع کرونا اجباری شد

یک مقام مسئول گفت: ستاد ملی کرونا بر اساس مصوبه‌ای کوچ ماشینی عشایر را در سال جاری اجباری اعلام کرد که برای اجرای آن به بیش از ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ستاد ملی کرونا بر اساس مصوبه‌ای کوچ ماشینی عشایر را در سال جاری اجباری کرده است، افزود: ۲۱۳ هزار خانوار عشایری در کشور داریم که اگر به هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان بابت کوچ ماشینی و استقرار در میانبندها کمک شود، به مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهیم داشت.

شاهپور علایی مقدم اظهار داشت: ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی برای آنکه عشایر هنگام کوچ و جابجایی دام‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد محدوده‌های شهری و روستایی نشوند، اجبار کرده‌اند که عمده کوچ در سال جاری به صورت ماشینی انجام شود.

وی تعداد جمعیت دام سبک عشایر را نزدیک به ۲۱ میلیون رأس و دام سنگین را یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس عنوان کرد و گفت: همه این دام‌ها در مسیر کوچ حرکت می‌کنند.

علایی مقدم با بیان اینکه کوچ ماشینی از سال‌ها پیش به دلایل مختلف از جمله تجاوز به ایل راه‌های عشایری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سرشماری سال ۸۷ بیش از ۸۷ درصد خانوار عشایر در دوره کوچ از مناطق ییلاقی به قشلاقی و ۱۶.۳۷ درصد آنها از مناطق قشلاقی به ییلاقی از وسیله نقلیه ماشین استفاده کردند.

وی افزود: برخی از ایل راه‌های عشایری به منظور ساخت و ساز و کارهای عمرانی مورد تجاوز قرار گرفته و از این رو، عشایر مجبورند مسیرشان را تغییر دهند و از جاده‌های آسفالتی حرکت کنند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: ۶۶ هزار هکتار در کشور ایل راه داریم که اطلس آن نیز تهیه و به تمام واحدهایی که عملیات عمرانی، ساخت تأسیسات و توسعه معدن انجام می‌دهند، ابلاغ شده است و بر این اساس برای هرگونه اقدام در حریم ایل راه‌های عشایری باید استعلام از سازمان امور عشایر اخذ شود تا تجاوزی به این ایل راه‌ها صورت نگیرد.

وی در مورد شرایط کوچ ماشینی اظهار داشت: برای جلوگیری از مسائل مربوط به قاچاق دام، کوچ ماشینی نیازمند مجوز است و پلیس راه در جاده‌های کشور بر مسیر کوچ نظارت می‌کنند و عشایر باید مجوز تردد و کارت شناسایی داشته باشند.

علایی مقدم گفت: در کارت شناسایی هوشمند عشایر، تاریخ و مسیر کوچ قید شده است و اگر آنان کارت شناسایی هوشمند نداشته باشند، نمی‌توانند حرکت کنند.

وی این موضوع را که کوچ ماشینی منجر به چرای زودهنگام در مراتع مناطق ییلاقی می‌شود، منتفی دانست و گفت: چرای زودهنگام عشایر در مناطق ییلاقی به علت تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت علوفه صورت می‌گیرد.

علایی مقدم در مورد پایش جمعیت عشایر در زمینه ابتلاء به کرونا نیز اظهار داشت: سال گذشته ۷۲۰ هزار نفر از عشایر در مسیر کوچ از نظر ویروس کرونا و سایر بیماری‌های خاص با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایش شدند.

وی افزود: میزان ابتلاء به کرونا در جامعه عشایری از انتهای سال ۹۸ تا ابتدای ۹۹ پنج نفر در کل کشور بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا