انرژی

نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تحویل می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: نخستین ردیف شیرین‌سازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، تا نیمه تیرماه امسال تحویل گروه راه‌انداز می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد مشکین‌فام با اشاره به فعالیت‌های پیمانکاران پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در جبهه‌های کاری مختلف بخش خشکی این طرح گفت: طبق برنامه تعیین‌شده، نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اواسط تیرماه سال جاری تحویل گروه راه‌انداز می‌شود و در ادامه، فعالیت‌های راه‌اندازی به منظور آماده‌سازی واحدهای مختلف این ردیف تا ورود گاز در نخستین ردیف پالایشی فاز ۱۴ ادامه خواهد یافت.

مشکین‌فام با اشاره به برگزاری مستمر جلسات هفتگی در ستاد مرکزی و سایت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به منظور پیگیری کالاهای باقی‌مانده و رسیدگی به مشکلات پیمانکاران، افزود: با پیگیری‌های انجام شده، واحدهای جانبی فاز ۱۴ پارس جنوبی، اکنون آماده راه‌اندازی است و در بخش فرایندی نیز واحدهای ورودی (Reception facility) طبق تعهد پیمانکاران تا خردادماه امسال آماده دریافت گاز می‌شوند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، یکی از چالش‌های موجود در ادامه فعالیت‌های اجرایی پالایشگاه فاز ۱۴ را شکل‌گیری موج چهارم کرونا در کشور عنوان کرد و ادامه‌داد: پس از تعطیلات سال نو و تشدید بیماری کووید ۱۹ در شهرهای مختلف کشور، برخی از نفرات شاغل در پالایشگاه طرح به این ویروس مبتلا شدند که با وجود تهمیدات انجام‌شده، روند بیماری در پالایشگاه نسبت به اسفندماه ۹۹ افزایش یافته است.

مشکین‌فام با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر زمان تحویل نخستین ردیف عملیاتی پالایشگاه فاز ۱۴ به گروه راه‌انداز، گفت: با توجه به اعلام پیشین، مقرر شده بود این ردیف تا پایان خردادماه امسال تحویل گروه راه‌انداز شود که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و تعطیلی کارخانه سازندگان، دریافت کالاهای مورد نیاز با تأخیر مواجه شد و برنامه تحویل این ردیف به تیم راه‌انداز، به اواسط تیرماه امسال موکول شد.

طبق اعلام وزارت نفت، وی با بیان اینکه با تدابیر اعلام‌شده از سوی HSE و پیگیری‌های مجری و پیمانکاران طرح، اقدام‌های کنترلی و انجام تست‌های روزانه پایش سلامت کارکنان به طور جدی در دستور کار قرار دارد، افزود: با توجه به اقدام‌های در حال انجام، انتظار داریم روند شیوع کرونا و ابتلای کارکنان اجرایی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به بیماری کووید ۱۹ کنترل شده یا به حداقل ممکن برسد.

راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در حالی در دست اقدام است که پیش از این و برای جلوگیری از عدم النفع ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک، توسعه بخش دریای این فاز انجام شده و برداشت حداکثری گاز در فاز ۱۴ در جریان است.  

گاز تولیدی از بخش دریایی این فاز تا زمان آماده شدن پالایشگاه آن، به سایر پالایشگاه های پارس‌جنوبی هدایت شده و پس از پالایش به خطوط سراسری برای مصرف داخلی یا صادرات تزریق می‌شود.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا