امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اعطای مشوق ۱۰۰۰ تومانی برای خرید گندم به کشاورزان صدقه پروری است

کاشان – رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن انتقاد از طرح دولت در اعطای مشوق ۱۰۰۰ تومانی به کشاورزان در خرید گندم گفت: این طرح غیرکارشناسی، ناصحیح و صدقه پروری است.

همچنین بخوانید

سیدجواد ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طبق مصوبه سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری اختیارات لازم به وزارت جهاد کشاورزی دز حوزه‌های مختلف صنعت کشاورزی اظهار داشت: متأسفانه این قانون توسط رئیس جمهور در جلسه سران قوا لغو شد.

وی با بیان اینکه لغو این قانون منجر به تضعیف حوزه کشاورزی، نظارت و تولید در آن شد، ابراز داشت: حقیقت این است که بسیاری از کمبودها و مسائل پیرامون آن در صنعت کشاورزی در کشور مربوط به همین موضوع است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های گسترده در مجلس و کمیسیون کشاورزی مبنی بر بازگشت اختیارات سابق به وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: رئیس جمهور تا به امروز در مقابل این موضوع مقاومت کرده است.

وی با بیان اینکه در بحث‌هایی مثل مرغ به دلیل آشفتگی فراوان با ایجاد قرارگاه ساماندهی مرغ این اختیارات به صورت موردی به وزیر جهاد کشاورزی واگذار شد، خاطرنشان کرد: هرچند این اختیارات به صورت کامل نبود ولی اثرات خوبی در کاهش صف‌ها داشت.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته مجلس با اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد، بیان داشت: پیش از آن قیمت محصولات اساسی کشاورزی توسط شورای اقتصاد انجام می‌شد که در این بین حق کشاورزان آنطور که باید دیده نمی‌شد چراکه قیمت‌ها واقعی نبود.

کاهش تولید محصولات کشاورزی نتیجه عدم قیمت گذاری واقعی است

وی عدم قیمت گذاری واقعی محصولات کشاورزی را باعث کمبود تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن افزایش واردات دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی ارزی کشور کار مهمی که انجام شد، شکل گیری شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بود.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل با اشاره به اینکه این شورا با حضور نمایندگانی از سه تشکل کشاورزی و وزرای اجتهاد کشاورزی و اقتصاد و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است، گفت: با تشکیل این شورا برای اولین بار کشاورزان در تعیین قیمت محصولات کشاورزی سر میز قرار گرفتند که این باعث شد انگیزه خوبی هم برای کشاورزان برای افزایش تولید محصولات کشاورزی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه رئیس این شورا وزیر جهاد کشاورزی است، افزود: در چند مورد از قیمت محصولات کشاورزی مثل چای، چغندر قند و غیره هم اصلاحات خوبی انجام شد که البته رئیس جمهور باز هم در مقابل تعیین قیمت‌ها موضع گیری کرد و تصمیمات این شورا را در این موضوع مورد نقد قرار داد.

رئیس جمهور اعتقادی به تغییر قیمت محصولات کشاورزی نداشت

ساداتی نژاد با بیان اینکه رئیس جمهور معتقد بود قیمت محصولات کشاورزی نباید تغییر پیدا کند، تاکید کرد: چگونه است که در دیگر کالاها و خدمات در سطح کشور شاهد افزایش زیاد قیمت‌ها هستیم عدم افزایش قیمت محصولات کشاورزی خلاف منویات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید و تولیدکننده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه قیمت گندم هم باید در این شورا تعیین شود، اظهار داشت: تا به امروز جلساتی به این منظور برگزار شده ولی تصمیماتی گرفته نشده است.

قیمت مصوب ۴۰۰۰ تومانی برای گندم پاسخگوی هزینه‌های کشاورز نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت چهار هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌های گزاف کشاورز نیست، ابراز داشت: این باعث می‌شود که مزارع گندم به مکانی برای چرای دام تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل قیمت برای خرید گندم از کشاورزان باید کیلویی پنج هزار و ۸۰۰ تومان باشد، تصریح کرد: با این وجود اصرار ما بر این است که طبق قانون باید شورا قیمت گندم را مشخص کند.

ساداتی نژاد با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر اعطای مشوق ۱۰۰۰ تومانی برای خرید گندم به کشاورزان در صورت تحویل محصول به دولت، خاطرنشان کرد: این مصوبه ناصحیح و غیرکارشناسی شده و به نوعی صدقه پروری است در حالی که کشاورز تولیدکننده است و محصول را تولید کرده و باید به قیمت واقعی آنرا از او خرید.

اعطای مشوق ۱۰۰۰ تومانی برای خرید گندم ایستادن در مقابل قانون است

وی با بیان اینکه اعطای مشوق ۱۰۰۰ تومانی برای خرید گندم به کشاورز به نوعی ایستادن در مقابل قانون است، بیان داشت: در صورت اجرای این طرح پای دلال‌ها و واسطه‌ها به این موضوع باز می‌شود چراکه آنها گندم را از کشاورز می خرند و به دولت تحویل می‌دهند و این باعث تضییع حق کشاورزان می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: شورای قیمت گذاری باید طی روزهای آینده قیمت خرید گندم از کشاورزان را تعیین و آنرا به کشاورزان ابلاغ کند در غیر این صورت کمیسیون کشاورزی مجلس از راه‌ها و ابزارهای نظارتی و قانونی خود و به منظور پاسداشت حق و حقوق کشاورزان این مسیر را دنبال خواهد کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا