امور زیربناییتعاون و اشتغال

تعداد کارگران بیمه شده ساختمانی در اردبیل به ۳۰ هزار نفر می‌رسد

اردبیل – مدیرکل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد بیمه‌شدگان صنعت ساختمان در اردبیل رشد ۶ هزار نفری داشته باشد.

همچنین بخوانید

قاسم رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعداد کل کارگران فعال و بیمه‌شده استان اظهار کرد: در حال‌حاضر ۱۱۱ هزار کارگر بیمه‌شده و فعال در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی وجود دارند که سهم کارگران ساختمانی از تعداد کل بیمه‌شدگان در استان ۲۴ هزار نفر است.

وی از افزایش ۶ هزار نفری سهمیه بیمه کارگران فصلی و ساختمانی در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مطابق با ترسیم چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ در نظر داریم تا تعداد کل بیمه‌شدگان صنعت ساختمان در استان را به ۳۰ هزار نفر برسانیم.

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد کارگران مشمول بیمه در صنعت ساختمان در سال ۱۳۹۶ در اردبیل ۶ هزار نفر بوده که این تعداد در سال ۹۸ با رشد ۴ برابری به ۲۴ هزار نفر رسید.

رحیمی تصریح کرد: با تلاش نمایندگان مردم استان در مجلس، معاون استاندار و همچنین تأمین اجتماعی اردبیل در تلاش هستیم تا این مهم در سال جاری به صورت صد درصدی تحقق یافته و به مرحله اجرا برسد.

وی از پرداخت ۹۰ درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی به صورت یارانه از خزانه دولت خبر داد و گفت: کل مبلغ بیمه کارگران ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که از این مبلغ پرداخت تنها ۱۸۰ هزار تومان بر عهده کارگران بوده و مابقی هزینه حق بیمه توسط دولت و از محل یارانه کارگری پرداخت می‌شود.

این مسئول همچنین از فعالیت ۲۳ هزار کارفرما در اردبیل خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۲۳ هزار کارگاه زیر نظر کارفرمایان در سطح استان فعال هستند که رشد جمعیت کارگری در اردبیل نیز نسبت به سال‌های گذشته کاملاً محسوس است.

رحیمی گفت: بیشترین تعداد کارگران در استان اردبیل مربوط به حوزه خدمات، کشاورزی و صنعت بوده که سهم کارگران فصلی یا کارگران صنعت ساختمان در این بین نسبت به سایر حوزه‌های فعالیت جامعه کارگری کم است.

۱۲ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در اردبیل اشاره و اظهار کرد: از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا اسفندماه ۱۳۹۹ تعداد ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در اردبیل مشمول بیمه بیکاری شدند که بیشتر این افراد از رسته مشاغل آسیب‌دیده کرونا بود.

رحیمی همچنین از پرداخت تسهیلات حمایتی به واحدهای کسب و کارهای آسیب‌دیده در اردبیل خبر داد و یادآور شد: ۱۳ هزار کسب و کار آسیب دیده در سال گذشته از تسهیلات اداره کار بهره‌مند شدند که کل مبلغ در نظر گرفته شده برای این تعداد از رسته‌های شغلی آسیب‌دیده ۱۱۵ میلیارد تومان احتساب شد.

وی رصد مشکلات واحدهای آسیب‌دیده بر اثر شیوع کرونا در اردبیل یکی از اقدامات قابل توجه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: بازرسی و رصد مداوم از واحدهای تولیدی و برگزاری جلسات احصای مشکلات این واحدها از اسفندماه ۱۳۹۸ تا به اکنون به صورت مستمر در حال انجام است.

اختصاص ۷ هزار بسته معیشتی به جامعه کارگری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توزیع بسته‌های حمایتی و کمک معیشتی کرونا در اردبیل گفت: با کمک کارفرمایان در این مدت تعداد ۷ هزار بسته معیشتی و حمایتی در بین افراد نیازمند و کارگران در اردبیل توزیع شده است.

رحیمی بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در اردبیل و با حفظ ایمنی و بهداشت محیط کار بازدیدهای دوره‌ای و مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی استان انجام شده و بنابر تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا سعی بر این داشتیم تا این بازرسی‌ها به صورت کاملاً دقیق و مرتباً انجام گیرد.

وی همچنین از تجلیل از کارگران نمونه استانی همزمان با روز جهانی کارگر در اردبیل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امسال ۹ نفر از کارگران در مرحله استانی برگزیده بودند ۳ نفر دیگر از کارگران نیز در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات موفق به کسب مقام ملی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ضمن تقدیر از جامعه کارگران استان تصریح کرد: بی‌شک یکی از بازوان اصلی تولید در کشور جامعه کارگران بوده و در این زمینه هر نوع خدماتی که به این قشر ارائه می‌شود باید بهترین نوع خدمات باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا