بورسبورس اوراق

تصویب پیشنهادات ویژه برای تقویت بازار سرمایه

در نشست امروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی، پیشنهادهای وزارت اقتصاد برای تقویت و رونق بازار سرمایه به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه های خرد و رونق بازار سرمایه و رفع ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید سهام توسط شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری ها از جمله پیشنهادهای وزارت اقتصاد برای بازگشت رونق به بازار سرمایه بود. در این نشست، تقویت حضور بانک ها در بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه گذاران خرد هم بررسی و تصویب شد.
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب بالا در برنامه ای تلویزیونی گفت: امروز بعد از پیگیری های مکرر در مجلس و مجموعه متولیان در حوزه بازار سرمایه، جلساتی مستمری تشکیل شد و حدود ۲۲ محور در موضوع ارتباط با بازار سرمایه؛ چند تصمیم ویژه اتخاذ شده است.
۱- در ارتباط با تامین منابع مالی برای ۲۰۰ میلیون دلار براساس یک درصد سهم صندوق توسعه ملی است که خوشبختانه با توافق های
انجام شده در ستاد اقتصادی دولت، قرار است نهایی شود که ان شاء الله به زودی تعهد بانک مرکزی هم در جلسه مطرح شد که این منابع را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار خواهد داد.
۲- لغو مصوبات بانک مرکزی در ارتباط با تسهیلاتی است که در قالب اعتبار به کارگزاری ها و مشتریان آنها قرار است از طریق سیستم بانکی انجام شود.
۳- اختصاص ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام، که سال گذشته هم منابع قابل توجهی برای دولت ایجاد کرد؛ مقرر شد این ۸۰% منابع در قالب صندوق توسعه اختصاص پیدا کند و به عبارتی ۲۰ درصد از مالیات نقل و انتقال برای سهم دولت اختصاص پیدا خواهد کرد.
۴- اجازه انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع برای صندوق تثبیت بازار سرمایه و همچنین صندوق توسعه ملی با ضمانت دولت هم یکی از مصوبات امروز بود.
۵- موضوع بحث امکان ورود بانک ها به سرمایه گذاری در حوزه سهام شرکت ها بدون در اختیار گرفتن مالکیت و مدیریت آن شرکت ها هم یکی از موضوعات مهمی بود که بحث شد البته چارچوب آن مشخص شد که به عبارتی خدشه ای به حوزه قانونی که در ارتباط با قانون بنگاه داری بانک ها هست با رعایت آنها و رعایت سقف آنها عملیاتی شود.
۶- موضوع قیمت های دستوری است که در جلسه مطرح شد که بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار را شرکت های ما در ارتباط با شرکت هایی است که قیمت گذاری فولاد و پتروشیمی ها؛ شرایط خیلی خاصی را برای آنها ایجاد کرده است. البته در جلسه سران قوا و اعضای جلسه با پیشنهاد مجلس و کمیسیون اقتصادی با کلیات این موضوع موافقت کردند و مقرر شد در جلسه آینده این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد.
۷- در خصوص نرخ تسعیر ارز هم توافق شود که براساس این بتواند عملیاتی شود و در عملیات با نرخ تسعیر هم این اقدام به شکلی مدنظر قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا