امور زیربناییتعاون و اشتغال

تعطیلات، شامخ ساختمان فروردین ماه را کاهشی کرد

بررسی‌های آماری درحوزه ساختمان نشان دادکه شامخ کل در فروردین ماه ۱۴۰۰با ثبت ۴۰.۵ نسبت به ماه قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت که نشان دهنده کاهش فعالیت‌های کسب و کار درفروردین نسبت به اسفند است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ کل در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت.

تعطیلات نیمه اول فروردین ماه همزمان با عید نوروز و تداوم تعطیلی بسیاری مشاغل با افزایش شیوع ویروس کرونا علل عمده کاهش گسترده میزان فعالیت‌ها در فروردین ماه بود.

بر اساس اطلاعات آماری، شاخص‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام سفارشات، میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده و میزان بکارگیری نیروی انسانی کاهش یافتند.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه افزایش یافت. اما شاخص‌های میزان کارهای معوق و میزان صادرات اندکی کاهش یافتند. رقم شاخص قیمت فروش اندکی در جهت افزایش پیش رفت که در صورت تداوم افزایش قیمت مواد اولیه در ماه‌های آتی، رقم این شاخص افزایش بیشتری را در ماه‌های آینده تجربه خواهد نمود و این امر با کاهش میزان سفارشات، بر میزان فعالیت‌های کسب و کار در بخش‌های تولید و ارائه خدمات صدمات بیشتری وارد خواهد نمود. شاخص میزان مصرف حامل‌های انرژی نیز کاهش یافت. شاخص میزان فروش نیز نسبت به ماه گذشته کمتر شد.

علیرغم مشکلات موجود، شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان افزایش یافت و با جای گیری در بالای عدد ۵۰، انتظار رونق بیشتر در اردیبهشت را نشان می‌دهد که البته با توجه به انتظار رونق فعالیت‌های ساختمانی در اردیبهشت هر سال نسبت به فروردین، این پیش بینی دور از ذهن نیست.

صنعت ساختمان بر اساس استاندارد بین‌المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور)، ۳.۱ درصد کاهش یافت. تعداد معاملات نیز در تهران ۶۰.۳ درصد کاهش یافت. تعطیلات گسترده در فروردین و نیز مشخص نبودن وضعیت قیمت املاک در کاهش معاملات و از سوی دیگر کاهش قیمت بازارهای موازی در کاهش قیمت مسکن مؤثر بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا