ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آزمون‌های «سیمرغ» با موفقیت طی شد/به‌زودی از این ابررایانه رونمایی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ابرایانه‌ «سیمرغ»، توانسته آزمون‌های خود را با موفقیت طی کند، از رونمایی رسمی از ابررایانه سیمرغ در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هوش‌ مصنوعی یا هوش‌ ماشینی (Artificial Intelligence (AI)) به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد گفته می‌شود. به عبارت دیگر هوش‌ مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌های مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرآیندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال‌ برای حل مسائل را داشته باشند.

در دنیای امروز کاربردهای هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده‌اند که بسیاری از این کاربردها دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی‌شوند و نام متخصص خود را دارند. تاثیر هوش مصنوعی را اکنون می‌توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم دید؛ گوشی‌های تلفن همراه به عنوان یک ابزار سخت‌افزاری یا جست‌وجوهای خودکار گوگل که از الگوریتم‌ها و متُدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

همچنین بخوانید

به پرقدرت‌ترین رایانه‌ها در هر زمان ابررایانه گفته می‌شود که توان حل مسائل پیچیده علمی و صنعتی را با توجه به قدرت محاسباتی و قدرت بالا دارند. توان محاسباتی ابررایانه‌ها هزاران بار بیشتر از توان محاسباتی رایانه‌های معمول و متعارف است؛ به عنوان مثال پیش‌بینی آب و هوا در کمتر از چند ثانیه توسط ابررایانه ها قابل انجام است و برای سایر کاربردها مانند تحلیل زمین‌شناسی، تهیه خروجی از تصاویر، تحلیل داده‌های ژنتیک، تحلیل داده‌های موشکی و هسته‌ای نیازمند ابررایانه‌های با توان پردازشی بسیار بالا هستیم.

حوزه‌های کاربردی از قبیل هوش مصنوعی، کلان داده‌ها، اینترنت اشیا و زنجیره بلوکی تاثیر به‌سزایی برای سرعت بخشی به نیاز به ابررایانه در سال‌های پیش رو خواهد گذاشت. در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دارای ابررایانه با قدرت پردازشی محدود هستند که توسعه ظرفیت‌های موجود آنها با در نظر گرفتن روند افزایشی حجم داده‌ها و نیازهای پردازشی و تحلیلی کشور اجتناب‌ناپذیر است.

ابررایانه سیمرغ در حوزه‌های هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا کاربرد دارد و زمینه پیش‌بینی هوا، تحلیل زمین‌شناسی، زلزله‌شناسی و تحلیل داده‌های ژنتیکی را بر بستر داده‌ها فراهم می‌کند. با راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ، سرعت تحلیل داده‌ها بسیار سریع‌تر خواهد شد و این ابررایانه نیز در خدمت هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به‌تازگی در توییتر و با اشاره به رونمایی رسمی از ابررایانه سیمرغ بیان کرد: هوش مصنوعی‬⁩، پیشران آینده‌ی اقتصاد ایران و جهان است. جوانان ایرانی موفق شدند برای تامین ظرفیت پردازشی موردنیاز خود، اَبَررایانه‌ی ایرانی «سیمرغ»، با ظرفیت پردازش پتافلاپسی را به بهره‌برداری برسانند که توانست آزمون‌های خود را با موفقیت طی کند. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا