صنعت، معدن، تجارت

افزایش جوجه ریزی در خوزستان / قیمت ۳ برابری دام در کشورهای همسایه

اهواز – معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: در مدت اخیر جوجه ریزی در استان افزایش یافته و تولید مرغ در خوزستان افزایش خواهد یافت‌.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نوراله حسن زاده عصر امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه اختلاف قیمت باعث بروز فساد سیستمی می‌شود، اظهار کرد: برای تأمین نیاز روغن استان روزی ۲۵۰ هزار تُن روغن به بازار تزریق می‌کنیم.

وی افزود: قبلاً مصرف مرغ کمتر بود ولی به خاطر گرانی گوشت و آبزیان این مصرف افزایش پیدا کرد؛ طی شب گذشته ۲۱۲ تُن کشتار مرغ استان بوده که علاوه بر ۴۳ تُن مرغ ورودی به استان سرجمع حدود ۲۵۵ تُن مرغ کشتار روز وارد بازار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی خوزستان، فروردین امسال ۳۸ درصد افزایش جوجه ریزی نسبت به سال گذشته داشتیم؛ اردیبهشت ماه هم نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد افزایش جوجه ریزی داشتیم که این افزایش طی هفته‌های آتی بر اضافه شدن میزان تولیدات مرغ استان تأثیر مستقیم می‌گذارد.

حسن زاده در خصوص واردات کالاهای اساسی عنوان کرد: کالاهای اساسی اقلامی مانند روغن، قند، شکر و نهاده‌های دامی را شامل می‌شود که معمولاً حدود سه میلیون تُن در بنادر استان وجود دارد و بعد به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود؛ روزانه بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ کامیون کار حمل کالاهای اساسی را به دیگر استان‌های مختلف انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بعد از ماه رمضان مصرف شکر، مرغ و روغن به صورت طبیعی کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر قیمت مصوب شکر بسته بندی هشت هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت صنف و صنعت هم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تأکید بر اینکه صنعت، معدن و تجارت باید روند توزیع گوشت را از کشتارگاه تا بازار به خوبی رصد و فروشگاه‌ها را نیز کنترل کند، بیان کرد: کمبود گوشت قرمز وجود دارد ولی قیمت آن هم بالا است؛ به مسئولان ملی پیشنهاد دادیم که با صادرات ۳۰ درصد تولید دامداری‌ها و مجتمع‌های دامداری (البته به شرط اینکه ارز آن را به چرخه تولید یا واردات اقلام مورد نیاز اختصاص دهند) موافقت کنند که این امر منجر به کاهش قاچاق هم می‌شود.

حسن زاده اضافه کرد: قیمت دام ایرانی در کشورهای همجوار بالا است و سه برابر قیمت‌های داخل خریداری می‌شود؛ بنابراین اگر کنترل شده و با برنامه ریزی نسبت به صادرات اقدام کنیم، این امکان را داریم که دام‌های مولد را در کشور نگهداری و ذخایر ژنتیکی را نیز حفظ کنیم.

ماجرای هیاهوی بازار سیمان در خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در زمینه بازار سیمان تا دی ماه سال گذشته هیچ مشکلی در این استان وجود نداشت، یادآور شد: در حال حاضر بالاخره یک کمبودهایی در سطح کشور پیش آمده که مشکلاتی را هم به دنبال داشته ولی در استان خوزستان سه کارخانه هشت هزار تُنی سیمان خوزستان، سه هزار تُنی سیمان کارون و دو هزار و ۵۰۰ تُنی سیمان بهبهان را داریم.

حسن زاده افزود: در زمینه بازار سیمان مازاد تولید در کشور داریم و حتی بسیاری از مواقع کارخانه‌های خوزستانی اعتراض می‌کردند که چرا سیمان از دیگر استان‌های کشور وارد می‌شود و فروش ما مختل شده است.

وی اظهار کرد: افزایش کرایه حمل ۳۰ درصدی نیز از سوی سامانه یکپارچه کشوری و یک افزایش ۱۵ درصدی کرایه نیز از سوی مسئولان استانی اعمال شد ولی این موضوع تأثیر آن چنان بالایی بر نرخ فروش هر پاکت سیمان نداشت؛ مثلاً افزایش استانی نهایتاً منجر به افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی هر پاکت سیمان می‌شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان در کارخانه ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است، خبر داد: سیمان با همین افزایش کرایه هم باید در بازار با قیمت ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شود؛ با تخلیه و بارگیری قیمت آن باید نهایتاً ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان باشد.

حسن زاده با اشاره به اینکه نهایتاً اختلاف قیمت در برخی از شهرستان‌ها باید بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ کمتر یا بیشتر باشد، ادامه داد: در جلسه تنظیم بازار با استاندار تماس گرفتند که سیمان پاکتی ۶۰ هزار تومان است که با هماهنگی تعزیرات بازار مسجدسلیمان، اندیمشک، سوسنگرد و خرمشهر بررسی و قیمت پاکتی ۳۸ هزار تومان و در دو نقطه اهواز نیز ۴۰ هزار و ۴۵ هزار تومان بود که برای آنها گشت مشترک صنعت، معدن و تجارت با تعزیرات گذاشتیم و پرونده تعزیرات تخلفی برای گران فروشان تشکیل شد چون در اهواز باید حداکثر پاکتی ۳۵ هزار تومان به فروش برسد.

وی با انتقاد از اینکه وجود دلال در بازار سیمان باعث سودآوری افراد خارج از چرخه به اندازه تولیدکنندگان شده بود، گفت: وقتی دلال در بازار به اندازه کارخانه‌ای با آن همه مشقت و کارگر و هزینه سودآوری دارد، قطعاً شاهد این اختلاف قیمت‌ها خواهیم بود که برای جلوگیری از این مشکلات ۲۰ عامل فروش را با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص کردیم که قیمت‌ها را در تابلوی اطلاع رسانی ورودی هم داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یادآور شد: البته نظر استاندار درج قیمت و عاملین فروش در یک سامانه بود که سیمان‌های عرضه شده به این عاملین از زمان بارگیری تا آخرین فروش به مشتریان قابل رصد باشد.

حسن زاده تصریح کرد: تخلیه، بارگیری، کرایه حمل و ۱۰ درصد نرخ سود خرده فروشی همه از جمله شاخص‌های محاسبه شده است که قیمت نهایی سیمان در بازار ۳۵ هزار تومان باشد.

وی انتقاد کرد: دامن زدن برخی از انبوه سازان هم مطرح است، متأسفانه برخی از آنها قصد دارند که بهانه‌های خودشان برای گرانی مسکن را با جوسازی در خصوص مصالح پوشش دهند و رفتارهای درستی ندارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان عنوان کرد: قبلاً ۲۲ درصد سیمان استان از خارج خوزستان وارد می‌شد ولی در حال حاضر این میزان به چهار درصد کاهش پیدا کرده است.

حسن زاده در خصوص قیمت شن و ماسه نیز بیان کرد: مدت هاست که این کالا قیمت گذاری جدید نشده و به همین منظور چندین جلسه برگزار کردیم؛ طبق قانون انجمن شن و ماسه باید قیمت گذاری کند مگر اینکه قیمت اعلامی آنها آنقدر پرت که دولت ورود پیدا کند.

وی در پایان گفت: بعد از برگزاری جلسات متعدد با انجمن شن و ماسه خوزستان از کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان و همچنین معاونت عمرانی استانداری خواستیم که استدلال‌های اعلامی انجمن را بررسی و قیمت تمام شده را با احتساب سود منطقی به ما اعلام کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا