انرژی

پول تبلیغات بلای جان روشنایی کشور

در شرایطی که مسوولان برقی هشدار در مورد تامین برق را از هم اکنون شروع کردند و شاهد تعدیل روشنایی در مسیرهای شهری هستیم، بیلبوردهای بزرگ و کوچک تبلیغاتی با پروژکتورهای چشم نواز به جان روشنایی کشور افتادند.

به گزارش آرمان اقتصادی، برای گذر از پیک برق در استان تهران و دور زدن خاموشی نیازمند حدود ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف هستیم که وزارت نیرو برای این مساله ابزارهای مختلف تشویقی و بازدارنده در نظر گرفته اما به نظر می رسد که تاکنون زورش به شهرداری نرسیده است چراکه میزان مصرف برق توسط شهرداری ها نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است.

با شروع فصل گرما صنعت برق برای مدیریت مصرف اقدام به تعدیل روشنایی معابر و مسیرهای شهری کرد، هرچند که این موضوع با انتقادهای فراوانی روبرو شد اما روشنایی مسیرها در ساعاتی از شبانه روز جای خود را به روشنایی کشور در کل روز داد. البته این در شرایطی است که بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری در تمام شهر با پروژکتورهای بزرگ و کوچک رخ نمایی می کند.

همچنین بخوانید

به عنوان نمونه اگر به تازگی مسیرتان در تاریکی شب به اتوبان حکیم خورده باشد مشاهده میکنید که در همین شرایط هشدار تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی با سایزهای غول پیکر و پرژکتورهای بزرگتر اضافه شده که بی شک هر کدام از آن ها نور زیادی را مصرف می کنند، آن هم در شرایطی که تهران به طور جدی نیازمند مدیریت مصرف و توجه به این مهم است.

ظاهرا اینطور به نظر می رسد که شهرداری پول تبلیغات را بر روشنایی ترجیح داده اما باید این نهاد عمومی غیر دولتی کمی منفعت شهر را بر منفعت اقتصادی خود اولویت بدهد  و همانطور که از مردم انتظار همراهی می رود، دستگاه های اجرایی دیگر نیز همراه صنعت برق باشند تا بتوانیم تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق در رابطه با اقداماتی که برای مقابله با استفاده بیش از حد از برق در این موارد صورت می گیرد، به ایسنا گفت: برای گذر موفق و بدون خاموشی از پیک بار، تعدیل روشنایی بزرگراه ها را اجرایی کردیم و برای این مساله نیز تدابیر زیادی در نطر گرفته شده است و هدف این بوده که بتوانیم میزان مصرف برق را در ساعاتی که میزان تردد کمتر است مدیریت کنیم.

وی با اشاره به بیلبوردهای تبلیغاتی موجود در اتوبان ها و بزرگراه های تهران و مصرف بالای برق آن ها، اظهار کرد:  بیلبوردهای تبلیغاتی در صورتی که از چراغ های فوق کم مصرف  بهره بگیرند، روشن ماندن آنها مانعی نخواهد داشت اما اگر این روشنایی ها خارج از کیفیت مصرف متعارف باشد و یا استفاده از لامپ هایی که مصرف بالایی دارند، تذکرات داده و برخورد لازم صورت می گیرد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه  براساس هماهنگی صورت گرفته، بازدیدهای دوره ای از وضعیت روشنایی بیلبوردهای تبلیغاتی انجام خواهد شد، اظهار کرد: در این موارد با شهرداری همکاری خواهیم داشت تا این موضوع مدیریت شود.

این صحبت ها در شرایطی است که حسین صبوری-  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به تازگی اعلام کرد که در سال جاری با توجه به بارندگی‌های اندک و گرمای زودرس هوا و همچنین تغییر معادلات ناشی از شیوع بیماری کرونا پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف برق، شیب افزایشی به خود بگیرد که این مسئله با توجه به ایجاد محدودیت تولید در نیروگاه‌های برق‌آبی، نگران کننده است. به همین دلیل از سال گذشته، طرح‌های مدیریت بار این شرکت در بخش‌های مختلف با شدتی دو چندان آغاز شده و در این زمینه، تفاهم‌نامه‌های همکاری با مشترکان بزرگ اداری، صنعتی و تجاری نیز امضا شده است.

به گفته وی  مدیریت موفق بار در سال گذشته منجر به جلوگیری از وقوع خاموشی در پایتخت شد،  در سال جاری برای اطمینان از تامین برق پایتخت در ساعات اوج بار نیازمند حدود ۶۰۰ مگاوات کاهش در مصرف برق در ساعات پرباری هستیم که اگرچه تمام توان فنی و اجرایی خود را برای این مهم به‌کار گرفته‌ایم، اما برای دستیابی به این هدف، نیازمند همراهی همه مشترکان تهرانی هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا