بانکبانک و بیمه

بانک صنعت و معدن موتور تولیدکنندگان را روشن کرد


حمایت از کسب‌ و‌کارهای کوچک و متوسط در حالی در دستور کار قرار گرفته که امروز، این کسب‌و‌کارها به‌عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به‌ویژه در اقتصادهای درحال توسعه پذیرفته شده است.

به گزارش خبرنگار بنکر (ECOIDEAL)،این بخش برای اقتصادهای ملی حائز اهمیت است، چراکه به‌طور معناداری به اشتغال و تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند. در همین راستا نیز در سال جدید طرح‌های بسیاری برای رونق واحدهای کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفته که اجرایی کردن این طرح‌ها می‌تواند بازگشت رونق به این صنایع را به همراه داشته باشد.

به همین منظور بانک مرکزی بر آن شد به‌ عنوان مقام سیاستگذار و ناظر بر بازار پولی و بانکی کشور، برای تحقق بخشیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و کمک به سیاست‌های دولت در خروج غیرتورمی کشور از رکود و نهایتا نیل به رشد و توسعه اقتصادی کشور، سیاست‌هایی را با هدف هدایت شبکه بانکی به تخصیص بهینه منابع و مصرف کردن آن در فعالیت‌های مولد از طریق حمایت از تولیدکنندگان و اتکا به تولیدات داخلی به مورد اجرا گذارد.
بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با برشمردن ویژگی برخی واحدهای تولیدی، از بانک‌ها درخواست کرد منابع خود را به سوی فعالیت‌های مولد برای حمایت از تولیدکنندگان و اتکا به تولیدات داخلی هدایت کنند.
 
نقش پر رنگ بانک صنعت و معدن در حمایت از تولید و ایجاد اشتغال
بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک تخصصی بخش صنعت و معدن کشور که ماموریت تامین مالی طرح های توسعه ای کشور را برعهده دارد با توجه به نقش و اهمیت این صنایع تمرکزی اساسی را بر آن ها در پیش گرفته است. چنانکه در حال حاضر مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط یکی از بخش های فعال این بانک در زمینه حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.
این بانک در اجرای طرح رونق تولید که توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت و به منظور رفع موانع تولید به اجرا گذاشته شده است علیرغم سرمایه ، پرسنل و شعب محدود با پرداخت بیش از ۲۳۰۰میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط توانسته است رتبه سوم را در نظام بانکی کشور کسب کند.
در همین راستا علی اشرف افخمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه بانک صنعت و معدن با کمترین تعداد شعبه اقدامات مطلوبی در سطح کشور انجام داده است، گفت: این بانک به عنوان یک بانک توسعه ای دولتی، ۹۹ درصد از تسهیلات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است.
بانک صنعت و معدن به‌عنوان بانک توسعه‌ای در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کند برای خروج از رکود اقتصادی به واحدهای کوچک و متوسط کمک کند. 
اگرچه بانک صنعت و معدن پر شعبه نیست و منابع زیادی از مردم جذب نمی‌کند ولی با منابعی که از مرکز به استان‌ها می‌دهد به‌ طور قطع بیش از میزان سپرده‌ها تأمین مالی می کند.
همان طور که مدیر عامل بانک صنعت و معدن گفته، طرح‌های دیگری نیز در دستور کار این بانک است که مسولان این بانک امیدوارند به نتیجه برسد و مشکل اشتغال که دغدغه همه مقامات ارشد کشوری و استان است، به‌ ویژه برای جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند کاهش یابد.
 
تاثیر عملکرد بانک صنعت و معدن بر ایجاد اشتغال کشور
به نوشته بنکر، بررسی ها نشان می دهد اقدامات بانک صنعت و معدن در اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی در نقاط مختلف کشور خصوصا در مناطق محروم بسیار تاثیرگذار بوده است.
اگر بانک ها بتوانند رویکرد و نگاه بانک توسعه ای صنعت و معدن را مد نظر داشته باشند و به ایجاد صنایع پایه ای متناسب با مزیت ها در هر نقطه ای از کشور بپردازند، رونق تولید و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
اکنون با توجه به ارائه تسهیلات بانک صنعت و معدن زمینه ایجاد بسیاری از انواع صنایع با استفاده از تکنولوژی های کاربردی در نقاط مختلف کشور فراهم شده است.
این اقدامات بر اشتغال، تولید و ایجاد ارزش افزوده تاثیرات مثبتی گذاشته و نکته حائز اهمیت این است که میزان تسهیلات دهی بانک صنعت و معدن در سراسر کشور عادلانه توزیع شده است.
 
تاسیس یک بانک مجزا برای حمایت و تامین مالی SME ها (صنایع کوچک و متوسط)
با ورود مهندس افخمی رویکرد اصلی بانک صنعت و معدن تامین مالی صنایع بزرگ کشور و تاسیس یک بانک مجزا برای حمایت و تامین مالی SME ها یا همان صنایع کوچک و متوسط که پروژه های صنعتی، بازرگانی و کشاورزی و در کل تمام کسب و کارهای کوچک و متوسط را تامین مالی می کنند، بود.
به همین خاطر در سال ۹۳ معاونت بانکداری صنایع کوچک و متوسط با دو مدیریت زیرمجموعه به نام های مدیریت امور اجرایی شعب و مدیریت اعتباری صنایع کوچک و متوسط با رویکرد و نگاه متفاوت به صنایع کوچک و متوسط ایجاد شد.
در این شرایط بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه ای فاصله موجود بین صنایع کوچک و متوسط و نظام بانکی را پر کرده و وظیفه و رسالت اصلی بانک حمایت از این صنایع با کاهش سخت گیری های مقرراتی و ایجاد کمیته اعتباری صنایع کوچک و متوسط در بانک است.
بانک صنعت و معدن نگاه متفاوتی به صنایع کوچک و متوسط دارد و با فرمت ها و فرآیندهای جدید و آسانتری به اعتبارسنجی و خدمات مشاوره ایی به مشتریان می پردازد.
 
ضرورت افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن برای رونق تولید
از آنجایی که بانک های توسعه ای در دنیا منابع سپرده ای کمی دارند چراکه بانک هایی نیستند که به دنبال حداکثری سود باشند و برای اینکه نقش توسعه ای خود را به خوبی ایفا کنند، نیازمند تامین مالی از سوی دولت هستند. 
بانک های توسعه ای به دنبال تامین مالی برای زیرساخت های اقتصاد هستند و نیاز است که دولت ها هر ساله تدابیر بودجه ای لازم را در نظر بگیرند.
در حال حاضر برای افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن در مصوبه های قانون رفع موانع تولید و قوانین بودجه ای، امتیازاتی را قائل شده اند که کافی نیست و برای حمایت از تولید باید منابع بیشتری در اختیار این بانک قرار داده شود.
از این روی، افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن بسیار ضروری است و دولت و بانک مرکزی برای کمک به تولید و صنعت کشور باید افزایش سرمایه این بانک را مورد توجه قرار دهند و به آن اهتمام ورزند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا