اقتصاد کلانخودروصنعت، معدن، تجارت

بالا و پایین‌های قیمت روز خودرو در آستانه ورود به قرن جدید

سال ۱۳۹۹ یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها در بازار خودروی ایران بود. در این سال قیمت روز خودروهایی که شاید زمانی به‌عنوان وسیله نقلیه‌ای مختص قشر آسیب‌پذیر به شمار می‌رفتند، به جایی رسید که در قراردادهای بیمه به‌عنوان خودروهای لوکس توصیف شدند. این در حالی بود که در ابتدای سال ۹۹ بسیاری از مردم امیدوار بودند که این سال نقطه پایانی بر گرانی خودرو باشد. اما بدون شک خاطره پراید صدوچند میلیون تومانی هیچ‌گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد. در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم به بررسی نوسانات قیمت روز خودرو در سال ۹۹ بپردازیم. به نظر شما آیا قرن جدید پیام‌آور روزهای خوبی برای بازار خودرو خواهد بود؟

قیمت روز خودرو در سه‌ماهه نخست سال ۹۹

سال ۹۹ در حالی شروع شد که خاطره رسیدن پراید به قیمت ۲۰ میلیون تومان در سال ۹۸ و کمپین‌های نه به خرید خودرو در خاطر مردم باقی مانده بود. به‌علاوه اعمال تحریم‌ها و خروج امریکا از برجام نیز ضربه‌های سهمگین به بدنه بازار خودرو ایران وارد کرد. تاجایی‌که حتی همکاران اروپایی قدیمی خودروسازان نیز تمایلی به ادامه همکاری نداشته و از کشور خارج شدند. علاوه بر این‌ها دلالان نیز از داخل خون باقیمانده در پیکر بی‌جان بازار خودرو را مکیدند. مجموع این عوامل در کنار عدم وجود برنامه برای تعیین قیمت خودرو و بازار بی‌ثبات ارز، باعث شد که سه‌ماهه نخست سال ۹۹ در حالی آغاز شود که تقریبا امیدی به رشد تولید خودرو در ایران وجود نداشت.

اما تصمیماتی که دولت در همین وقت گرفت، باعث شد که این بازار پرتلاطم کمی آرام بگیرد. تصمیماتی که توانستند جان تازه‌ای را به بازار خودروسازی ببخشند و عرضه را تا حد زیادی بهبود دهند. بیشتر این تصمیمات در راستای داخلی سازی خودروها بود. به همین دلیل در جلسات مربوط به آن‌ها قطعه سازان نیز حضور پیدا کردند. به‌این‌ترتیب این حلقه از زنجیر خودروسازی موظف شدند که نیاز خودروسازان داخلی را برای افزایش تولید تا حد زیادی برطرف کنند.

علاوه بر این اقدامات کنترلی دولت بر روی بازار خودرو باعث شد که نقش دلالان نیز در این بازار کمرنگ شده و به‌این‌ترتیب پای خریداران واقعی به این بازار باز شود. به‌طوری‌که مرکز آمار ایران اعلام کرد که در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ بخش زیادی از رشد اقتصادی کشور بر دوش بازار خودرو بوده است. اما باوجود همه این تصمیمات باز هم کم‌کاری دولت در تعیین قیمت روز خودرو و فرایند قیمت‌گذاری نه‌تنها در سه‌ماهه نخست سال بلکه در تمام مدت سال ۹۹ کاملا مشهود بوده و باعث شد که خریداران این اقدامات مثبت را نیز نادیده بگیرند.

دولت باوجود این تصمیمات مثبت، جلسه قیمت‌گذاری خودرو را تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به تعویق انداخت. به‌علاوه به دلیل شیوع ویروس کرونا در آغاز سال ۹۹ نیز همه نمایشگاه‌های ماشین و بازارهای خودرو تعطیل شدند. به همین دلیل در این مدت نظارت مستقیمی بر بازار خودرو وجود نداشت. درنتیجه این فضای مجازی بود که افسار را به دست گرفت و با انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو، حبابی را در این بازار به وجود آورد که روزبه‌روز به قطر آن افزوده می‌شد. تا زمان تشکیل نخستین جلسه قیمت‌گذاری در سال ۹۹ قیمت خودرو به طرز سرسام‌آوری بالا می‌رفت. اما در جلسه قیمت‌گذاری دولت به سایپا مجوز افزایش قیمت ۲۳ درصدی و به ایران‌خودرو مجوز ۱۰ درصد افزایش قیمت را داد. این موضوع باعث شد که در نیمه دوم اردیبهشت ۹۹ بازار خودرو کمی آرام گرفته و تا حدی شیب نزولی پیدا کند.

 

بررسی قیمت روز خودرو در سه‌ماهه دوم سال ۹۹

شیب نزولی اردیبهشت‌ماه ۹۹ دیری نپایید. این تصمیم دولت هرچند در ابتدا به نظر می‌رسید که توانسته کنترل بازار را به دست گیرد، اما عدم تناسب عرضه با تقاضا باعث شد که بازار خودرو در حالی قدم به تابستان ۹۹ بگذارد که قیمت خودروهای داخلی سر به فلک گذاشته بودند. با ورود به فصل گرم سال ۹۹، برخلاف انتظارات رشد قیمت خودرو همچنان ادامه داشت.

تا اینکه با رسیدن به گرم‌ترین روزهای سال، در اواسط مردادماه، ثباتی متزلزل بر بازار خودرو حاکم شد. این ثبات تا میانه شهریور نیز ادامه داشت. اما گویا این ققنوس زیر خاکستر بود که دوباره متولد شده بود. روند صعودی بازار خودرو در میانه شهریورماه دوباره آغاز شد. تاجایی‌که قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون تومان نیز گذشت و خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به بازار بورس راه پیدا کرد.

بررسی قیمت روز خودرو در سه‌ماهه سوم سال ۹۹

روند افزایش قیمت خودرو که از نیمه دوم شهریورماه شروع شده بود تا اواسط پاییز سال ۹۹ ادامه یافت. هرچند در این مدت شاهد نوساناتی در قیمت روز خودرو بودیم، اما باز هم این روند افزایشی بود که در بیشتر اوقات بر بازار خودرو حاکمیت می‌کرد. در اواسط مهرماه ۹۹ رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که ارز موردنیاز بازار خودرو را تامین خواهد کرد. به همین دلیل قیمت خودروها تا حدی کاهش یافت. تاجایی‌که کارشناسان امیدوار شدند که خودرو قرار است به حالت قبلی خود بازگردد و احتمالا دوباره می‌توانیم پراید ۲۰ میلیون تومانی سوار شویم. اما در پایان مهرماه خودروها سربالایی قیمت را در پیش گرفتند. تا اینکه در میانه آبان ماه، یکی از حباب‌ها در بازار خودرو ترکید و قیمت خودرو حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد.

بررسی قیمت روز خودرو در سه‌ماهه پایانی سال ۹۹

کاهش قیمت روز خودرو در آبان ۹۹ تا ۳۵ درصد ادامه یافت. اما همچنان نرخ کارخانه و بازار تا حد زیادی با هم تفاوت داشتند. اما حتی این کاهش قیمت نیز نتوانست خریداران را به سمت بازار خودرو جذب کرده و از رکود در این بازار بکاهد. حتی بازار داغ شب عید نیز نتوانست پایان خوشی را برای بازار خودرو در ایستگاه پایانی سال ۹۹ رقم بزند. بازار خودرو در حالی لباس سال جدید خود را به تن کرد که در رکودی کم‌سابقه به سر می‌برد. هرچند در این زمان افزایش قیمت روز خودرو همانند روزهای آغازین سال ۹۹ در سر تیتر خبرها قرار نداشت، اما خریداران نیز دیگر توان حضور در چنین بازاری را به خود نمی‌دیدند. اما سال ۹۹ پایان تلخی برای بازار خودرو در ایران نبود.

در همین سال خودروسازان حتی باوجود تحریم‌ها نیز توانستند به لطف افزایش نقدینگی با افزایش قیمت خودرو، تولید خود را افزایش دهند. علاوه بر این وجود تحریم‌ها توانست پیوند حلقه‌های زنجیر خودروسازی در ایران را محکم‌تر کند. تاجایی‌که پروژه‌های نیمه‌تمام با اروپایی‌ها در قالب‌های جدید به منصه ظهور رسیدند و شرکت‌های مربوطه دست در دست یکدیگر عرصه تولید را رونق بخشیدند. به‌علاوه زمستان ۹۹ زمانی بود که ایرانیان از نخستین پیشرانه سه سیلندر خود رونمایی کردند. بنابراین هرچند آیندگان از بازار خودرو سال ۹۹ به‌عنوان پرتلاطم‌ترین بازار قرن گذشته یاد خواهند کرد، اما انصاف نیست که از این تلاش‌های پرثمر نیز بی‌تفاوت عبور کنیم.

 

 

ابزار قیمت روز خودرو همراه مکانیک، راه‌حل بسیار سرراست برای آگاهی از قیمت لحظه ای انواع خودروهای موجود در ایران است. کافی است وارد سایت مرجع قیمت روز خودرو همراه مکانیک شوید و برند و مدل خودرو موردنظر خود، به همراه سال و تیپ تولید شده را وارد کنید. سپس بازه قیمت کارشناسی خودرو به شما نمایش داده می‌شود. حال با تغییر میزان کارکرد کیلومتر آن و وارد کردن نقاط رنگ‌شدگی یا قطعات تعویض شده می‌توانید تخمین قیمت دقیقتری از آن داشته باشید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا