انرژی

الغدیر در معرض خطر تشنگی

ایسنا/مرکزی رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: هم اکنون حجم ذخیره‌ سد الغدیر ساوه ۱۸۸ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته، ۹۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

سید جلال شاهرخ دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه که در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ذهنیتی که از سنوات گذشته در خصوص میزان ذخیره سازی آب در دریاچه سدالغدیر ساوه وجود دارد، این تصور ممکن است بوجود آید که امسال نیز مانند دو سال گذشته تراز آبی سد الغدیر ساوه تکمیل می شود و سرریز خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی تراز نهایی سد الغدیر ساوه را ۲۷۷ میلیون متر مکعب بیان کرد و افزود: حجم بالای بارش‌ها و نزولات آسمانی در دو سال گذشته منجر به افزایش ورودی آب به مخزن سد الغدیر ساوه به دلیل قرار گرفتن در آخرین نقطه حوضه آبریز شد و  تکمیل تراز نهایی آب ذخیره شده در دریاچه این سد را به همراه داشت و در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سد تمام بتنی استان مرکزی سرریز کرد.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه به کاهش میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: متاسفانه مجموع بارندگی هایی که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹) تاکنون صورت گرفته کمتر از ۱۵۰ میلیمتر بوده است در صورتی که متوسط بارندگی های شهرستان بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ میلیمتر است و به همین دلیل امسال میزان آورده آبی که انتظار می‌رفت در محدوده سد الغدیر محقق نشد.

وی با اشاره به ذخیره سازی آبی که از سنوات قبل در سد الغدیر صورت گرفته است، گفت: به دلیل ذخیره سازی آب در دریاچه سد، کشت پائیزه در دشت ساوه اتفاق افتاد و حدود ۲۷ میلیون متر مکعب آب در فصل پائیز در اختیار کشاورزان قرار گرفت و به همان نسبت برای ادامه کشت در فصل تابستان نیز حدود ۵۰ میلیون مترمکعب به بهره‌برداران کشاورزی تحویل داده خواهد شد که تمام نیاز حقابه‌بران را تامین خواهد کرد.

شاهرخ در ادامه با اشاره به تامین آب شرب شهر ساوه از سال ۱۳۹۰ از سد الغدیر گفت: بالغ بر ۷۰ درصد حجم آب شرب ساوه از طریق سد الغدیر تامین می‌شود و با توجه به حجم فعلی منابع آبی در سد الغدیر مشکلی در تامین منابع آبی برای مصرف شرب وجود ندارد.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی که در پی کاهش بارندگی‌ها در سال آبی امسال وجود دارد، افزود: اگر میزان بارندگی ها تداوم نداشته باشد قطعا با بحران آبی در سال آینده مواجه خواهیم شد براین اساس از مردم انتظار می‌رود که در مصرف آب صرفه جویی کنند.

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: هم اکنون حجم ذخیره‌ سد الغدیر ساوه ۱۸۸ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته، ۹۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

گفتنی است سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا