صنعت، معدن، تجارت

۶ هزار معدن غیر فعال به بیت المال بازگشت

وزیر صمت گفت: امروز ۶ هزار معدن که در طول ۴۰ سال گذشته با فروش مجوز واگذار شده، اما بلا استفاده رها شده بود، آزاد شد.

‌به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما؛ علیرضا رزم حسینی در مراسم آزاد سازی ۶ هزار معدن در سراسر کشور افزود: امروز این اقدام، شجاعانه بود تا فرصت جدید سرمایه گذاری و فرصت اشتغال برای افراد جدید، ایجاد شود.

وی گفت: این ۶ هزار معدن جدید از این پس طبق قانون و مقررات به افراد واجد شرایط واگذار خواهد شد.

رزم حسینی افزود: معادن، فرصتی بزرگ است و باید در خدمت توسعه پایدار و اشتغال کشور باشد.

وی ادامه داد: حتماً افرادی که این معادن در اختیارشان بود منافعی خاص داشتند و مخالف این آزاد سازی و واگذاری‌های جدید هستند، اما با واگذاری آن به صورت مزایده و کاملاً قانونی این معادن را به افراد جدید واگذار خواهیم کرد.

رزم حسینی گفت: از این پس وزارت صنعت نقش نظارتی را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: معادن پس از واگذاری طبق برنامه، مرتب رصد می‌شود و دوباره ممکن است از دست افراد پس گرفته شود.

وزیر صمت گفت: واگذاری این معادن به صورت الکترونیکی خواهد بود و هیچ گونه ویژه خواری و رانتی در آن وجود نخواهد داشت ضمن اینکه همه مراحل، طبق قانون و با حضور دستگاه‌های نظارتی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشور ایران نفت خیز و معدن خیز است افزود: امروز ارزش معادن ما بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد دلار است که طبق برنامه باید تلاش کنیم در آینده افزایش پیدا کند.

رزم حسینی ادامه داد: از آغاز سال ۱۴۰۰, وزارت صمت سه برنامه مشخص را دنبال کرده است، نخست پشتیبانی از تولید، واردات و صادرات، و همچنین برای رفع موانع تولید، بخشنامه‌های زیادی ابلاغ کردیم و این امر ادامه خواهد داشت؛ دوم، قوانین مزاحم را بررسی کردیم و بسته قوانین تولید جدید را به مجلس دادیم تا کمیسیون‌ها بررسی کنند و هر چه سریع‌تر موانع بر طرف شود؛ مورد سوم هم مربوط به سایر وزارتخانه‌ها و دستگاها های دولتی است که در تولید نقش دارند و باید کمک کنند.

وی گفت: پیگیری می‌کنیم تا نقش دستگاه‌ها در ستاد اقتصادی دولت مصوب و به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شود.

رزم حسینی افزود: علاوه بر موارد گفته شده، در بخش صادرات و واردات روان سازی شود ضمن اینکه از کسانی که در تأمین مواد اولیه نقش دارند حمایت شود تا بتوانند به راحتی مواد اولیه وارد کنند.

رزم حسینی گفت: جلوگیری از خام فروشی در دستور کار است و هیچ معدنی استخراج نخواهد داشت مگر اینکه به توان تولید داخلی کمک کند چرا که این ثروت باید تبدیل به ارزآوری و اشتغال شود.

وزیر صمت ادامه داد: حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد امضا کردیم که در آینده این رقم می‌تواند به ۶۵۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا