بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

ایجاد رمزارزهای تحت کنترل/ ممنوعیت بهترین راهکار نیست

کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری اظهار کرد:‌ توصیه قابل پیشنهاد به بانک مرکزی این است که رمز ارزهای تحت کنترل ایجاد شود.

همچنین بخوانید

علی سعدوندی، ‌ کارشناس ارشد اقتصاد کلان و بانکداری در گفت و گو با ایبِنا درباره مصوبه جدید دولت مبنی بر امکان عرضه رمز ارزهای استخراج شده در صرافی‌های مجاز و امکان تخلفات احتمالی به دلیل عدم شناسایی و ردیابی کامل رمز ارزها عنوان کرد: در حالی که تلاش‌هایی برای به جریان انداختن قانون مقابله با پولشویی در حال انجام است، قانونی شدن معاملات رمز ارزها می‌تواند به نوعی منجر به دور زدن قوانین پولشویی در کشور شود.

وی افزود:‌ البته استفاده از رمز ارزها، گریزناپذیر شده و دنیا در حال حرکت به این سمت است تا از رمز ارزها در نظام پرداخت مورد استفاده قرار گیرد. اما توصیه قابل پیشنهاد به بانک مرکزی این است که رمز ارزهای تحت کنترل ایجاد شود. البته نه لزوما رمز ارز دولتی، بلکه اجازه داده شود تا توکن‌ها یا کوین‌هایی به وجود آید که قابلیت ردیابی داشته باشند.

سعدوندی با بیان اینکه چاره‌ای جز پذیرفتن رمز ارزها وجود ندارد و می‌توان از مقررات سایر کشورها نیز استفاده کرد، ‌تصریح کرد: هر چه زمینه معاملات غیرقانونی رمز ارزها فراهم باشد زیان کشور بیشتر خواهد بود. افرادی که رمز ارز در اختیار دارند هنگام  معاملات وارد کانال‌های غیرقانونی می‌شوند و به طور معمول، ممنوعیت بهترین راهکار نیست.

کارشناس ارشد پولی و مالی اظهار کرد:‌ به صورت سنتی در کشور ما با هر پدیده‌ نو مقابله می‌شود و پس از شکست به طور تلویحی پذیرفته می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که طی یک تا دو دهه آینده رمز ارزها در کشور ما به طور کامل مورد استفاده قرار گیرند.

وی تاکید کرد: توصیه آن است که راه های قانونی برای رمزارزها در کشور مورد استفاده قرار گیرد و تا حد ممکن رصد روی معاملات انجام شود.

سعدوندی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بخشی از سرمایه خارج شده از بورس به سمت رمز ارزها هدایت شده، عنوان کرد:‌ واقعیت این است که پول هوشمند است. رمزارزها با وجود ریسک بالا، بازدهی بالاتری دارند و از سوی دیگر با توجه به سرکوب بازار سرمایه که بازار رسمی کشور است، بازار غیررسمی رمز ارزها با آزادی کامل مواجه است.

وی ادامه داد: طبیعی است که بخش بزرگی از مبادلات به سمت رمز ارزها حرکت کند و از بازار سرمایه که اکنون به شدت تضعیف شده است، خارج شود. آمار بازار سرمایه نشان می‌دهد که خروج حقیقی پول از بازار سرمایه در جریان است.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا