كشاورزی و دامپروری

جانور شانه دار مهاجم ذخایر ماهی کیلکا در دریای خزر را خورد


ورود جانور مهاجم شانه دار به خزر تنوع زیستی این دریاچه را برهم زده و میزان ذخایر ماهی کیلکا را به حداقل رسانده به طوری که میزان صید این ماهی به یک پنجم کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ورود گونه شانه دار مهاجم به آب های دریایی خزر باعث شده که میزان ذخایر کیلکای دریایی خزر به حداقل ممکن برسد به طوری که میزان صید این ماهی نیز در دریای خزر از ۹۵ هزار تن در سال ۸۷  به ۲۰ هزار تن کاهش یافته است.

 شانه دار دریای خزر با نام علمی Mnemiopsis leidyiجانور مهاجمی است که با بر هم زدن تعادل چرخه زیستی دریایی در دریاچه خزر باعث کاهش شدید جمعیت ماهی کیلکا در آن شده و حیات ماهیان خاویاری را نیز به خطر انداخته است. این جانور ژله مانند و شفاف به شانه ‌دار مهاجم معروف شده است.

همچنین بخوانید

همان طور که از نامش پیدا است، ظاهری ژله‌مانند و شفاف دارد و طول آن فقط تا حدود ۵ سانتی متر یا حداکثر ۱۲ سانتی متر و قطر آن تا ۳ سانتی متر می رسد. جالب است بدانید که ۹۷ درصد بدن شانه دار مهاجم را آب تشکیل می دهد. این جانور دو جنسی است و به همین دلیل قدرت تولید مثل بالایی دارد و می‌تواند هر هفته بیش از ۶۰۰۰ تخم بگذارد که این تخم ها در عرض دو هفته به شانه دار بالغ تبدیل می شوند و آن ها نیز به نوبه خود باز هم تولید مثل می کنند.

در شرایط مناسب این موجود می‌تواند روزانه دو تا سه هزار تخم بگذارد که از این تخم‌ ها در مدت ۲۴ ساعت لارو خارج می‌‌شود و لاروها نیز پس از دو هفته بالغ شده و به این دلیل که این موجود به تنهایی نر و ماده است به راحتی شروع به تخم گذاری می کند و توانسته است بخش عظیم دریا را احاطه کند.

«شانه ‌دار ژله ‌ای زگیل ‌مانند» (Mnemiopsis leidyi) معروف به شانه ‌دار دریایی مهاجم در اصل گونه ‌بومی سواحل غربی اقیانوس اطلس است.

این مهمان ناخواسته در سایه بی توجهی مسئولان میزان برداشت کیلکا را به حدود یک پنچم کاهش داده است البته مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی دلایل دیگری را نیز برای این کاهش برشمرده است.

دلایل سازمان شیلات

مختار آخوندی علت کاهش صید کیلکا در استان مازندران را ناشی از شرایط آب و هوایی، کاهش ذخایر و کاهش دریاروی شناورها در شب دانست. متوسط صید شناورها در شب در سال گذشته ۱۶ درصد کاهش نشان می دهد.

وی با بیان این که در سال ۷۸ نزدیک به ۹۵ هزار تن کیلکا از دریای خزر صید می شد، اظهار داشت: پس از ورود مهاجم شانه دار از دریای سیاه، ذخایر ماهی کیلکا رو به کاهش گذاشت.

وی خاطرنشان کرد که پیش از ورود مهاجم شانه دار به دریای خزر ۹۰ درصد صید کیلکا از گونه آنچوی بود در حالی که اکنون ذخایر گونه آنچوی به حداقل رسیده است. برای حفظ ذخایر کیلکا، تعداد شناورها را از ۲۰۰ فروند به ۱۲۰ فروند تعدیل کرده ایم.

مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ماهی کیلکا تقریبا در همه سال صید می شود، اما در مقطعی از فصل بهار به علت تخم ریزی، صید کیلکا ممنوع است و صیادان هم این ممنوعیت را رعایت می کنند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا