امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی از اولویت‌های سال ۱۴۰۰ است

معاون امور املاک و کاداستر ثبت اسناد و املاک گفت: کاداستر اراضی کشاورزی با توجه به اهمیت این کار که موجب مدیریت بر زمین، آب، خاک و توسعه کشاورزی می‌شود در اولویت امسال سازمان ثبت قرار دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید صادق سعادتیان در جلسه وبینار چهار ساعته با مدیران کل استانی، معاونین املاک و کاداستر و رؤسای ادارات کاداستر استانی با موضوع اهداف اجرایی کاداستر و برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ گفت: با مشخص نمودن اولویت‌های ابلاغ شده به ادارات کل استان‌ها باید بصورت همزمان، اجرای کاداستر در اراضی ملی حدنگاری (کاداستر) اراضی کشاورزی، شهری و روستایی نیز پیگیری گردد.

همچنین بخوانید

وی افزود: از آنجایی که اجرای حدنگاری (کاداستر) از اولویت‌های اصلی برنامه تحولی قوه قضائیه و سیاست‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد و جناب آقای دکتر خدائیان معاون محترم قوه قضائیه و ریاست سازمان ثبت در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی تأکید داشته‌اند.

معاون سازمان ثبت اسناد کشور اضافه کرد: به جهت اهمیت کاداستر در اراضی ملی و کشاورزی، با اجرای کاداستر اراضی ملی در سال ۱۳۹۹ که حدود ۸۰ میلیون هکتار تثبیت شده و نیز به دلیل اهمیت کاداستر اراضی کشاورزی که موجب مدیریت بر زمین آب و خاک و توسعه کشاورزی و همچنین پیشگیری از تداخل اراضی ملی و دولتی با اراضی و املاک اشخاص می‌شود، اجرای امسال هم در اولویت است.

سعادتیان با اشاره به اینکه اجرای کاداستر اراضی کشاورزی همچنین موجب توسعه کشاورزی، افزایش امنیت غذایی و ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و نیز افزایش ارزش افزوده املاک زارعی می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای کاداستر کشور و حدنگاری اراضی کشاورزی و اجرای قانون حدنگار کاداستر، مجلس شورای اسلامی در بند (س) تبصره ۲۰ قانون بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف به صدور سند مالکیت مفروزی به قطعات کشاورزی بهره‌برداران اراضی کشاورزی نموده است.

به گفته وی، در این راستا معاونت امور املاک و کاداستر سازمان ثبت با صدور دو دستورالعمل جهت تسریع در اجرای حدنگار اراضی ملی و دولتی و کشاورزی و با تشکیل جلسه مشترک با مدیران کل استانی نسبت به تشریح دستورالعمل و نحوه اقدام فرآیندها در اجرای بند (س) تبصره ۲۰ قانون بودجه اقدام نموده تا ادارات کل استان‌ها با استفاده از ظرفیت دولتی و بخش خصوصی در اجرای حدنگار کاداستر اراضی ملی و کشاورزی اقدام نمایند.

این مسئول تصریح کرد: با این کار، ضمن حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و دولتی، کشاورزان و بهره برداران اراضی کشاورزی با اخذ سند مالکیت حدنگاری می‌توانند از مزایای سند مالکیت ششدانگ در اخذ تسهیلات بانکی و دولتی در توسعه کشاورزی رفع اختلافات استفاده نمایند و همچنین با اجرای کاداستر کشاورزی اختلافات بین زارعین در حدود و ثغور املاک و اراضی ملی نیز رفع گردد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا