انرژی

شمارش معکوس برای پایان بحران کمبود سوخت در آمریکا

کمبود گسترده بنزین در کرانه شرقی آمریکا با ازسرگیری فعالیت بزرگترین خط لوله سوخت رسانی این کشور پس از حمله سایبری یک هفته پیش، روز شنبه تا حدودی فروکش کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تعطیلی شش روزه شبکه خط لوله سوخت شرکت کلونیال پایپ لاین، جدی ترین حمله سایبری علیه زیرساخت آمریکا بود که باعث خرید وحشت زده سوخت توسط مردم و خالی شدن جایگاههای سوخت از بنزین شد.

همچنین بخوانید

بیش از ۱۳۴۰۰ جایگاه سوخت در شرق و جنوب آمریکا در بررسی انجام شده از طریق اپلیکیشن شرکت گازبادی روز شنبه بنزین نداشتند که کمتر از ۱۶۲۰۰ جایگاه سوخت در روز جمعه بود. صبح شنبه حدود ۸۱ جایگاه سوخت در واشنگتن دی سی سوخت نداشتند که نسبت به ۸۸ درصد در روز جمعه بهبود داشت. کمبود سوخت در فلوریدا و مریلند اندکی بهبود یافت اما اوضاع در کارولینای شمالی تغییری نکرده است.

در این بین، پاتریک دی هان، مدیر تحلیل نفت شرکت گازبادی گفت: تقاضا برای بنزین در آمریکا ۱۲.۶ درصد نسبت به هفته پیش افت پیدا کرده که این کاهش احتمالا به دلیل کاهش خرید وحشت زده پس از تعطیلی خط لوله کلونیال پایپ لاین بوده است.

طبق اعلام انجمن اتوموبیل آمریکا، میانگین ملی قیمت بنزین در آمریکا روز شنبه ۳.۰۴ دلار در هر گالن در مقایسه با ۲.۹۶ دلار در هفته پیش بود.

الن ادموندز، سخنگوی انجمن اتوموبیل آمریکا اظهار کرد: تعطیلی خط لوله سوخت رسانی به افزایش قیمتهای بنزین که پیش از این تحت تاثیر رشد قیمت نفت و تقاضا در آستانه تعطیلات روز یادبود در حال بالا رفتن بود، شتاب بخشید. مناطقی که سوختشان توسط این خط لوله تامین می شد، شاهد بزرگترین افزایش قیمت در هفته گذشته بودند که ۹ سنت در واشنگتن دی سی و ۲۱ سنت در کارولینای شمالی بود اما با بهبود روند عرضه، این قیمتها دوباره کاهش پیدا خواهد کرد.

کلونیال پایپ لاین روند ازسرگیری فعالیت سیستم خود را روز چهارشنبه آغاز و اعلام کرد به نرخ عادی نزدیک می شود.

کشتیهایی که تحت شرایط اضطراری اجازه تردد گرفته اند، در حال حمل سوخت از پالایشگاههای گلف کاست به مقصد شمال شرقی هستند و همزمان تانکرهای سوخت ۱۸ چرخ هم بنزین را از آلاباما به ویرجینیا حمل می کنند تا به کاهش کمبود سوخت کمک کنند.

رابرت یاوگر، تحلیلگر شرکت میزوهو سکیوریتیز گفت: قیمت نفت آمریکا ممکن است بالاتر برود زیرا پالایشگاهها برای جبران برداشت بنزین از مخازن، نفت بیشتری را پالایش می کنند. نزدیک شدن به روز یادبود که آغاز سفرهای تابستانی است، حس فوریت پالایشگاهها را منطقی نشان می دهد.

گروه هکری دارک ساید که عامل حمله باج افزاری به کلونیال پایپ لاین بوده، اعلام کرده که چهار شرکت دیگر از جمله شرکت تابعه توشیبا در آلمان را هک کرده است.

سخنگوی کلونیال پایپ لاین اظهار کرد: هنوز چگونگی رخنه اولیه مشخص نشده است. شبکه خط لوله سوخت کلونیال پایپ لاین به طول ۸۹۰۰ کیلومتر روزانه ۱۰۰ میلیون گالن بنزین، دیزل و سوخت جت را از پالایشگاههای تگزاس به بازارهای کرانه شرقی آمریکا منتقل می کند.

کلونیال میزان باجی که به هکرها داده است را افشا نکرده اما بلومبرگ نیوز و نیویورک تایمز گزارش کرده اند که این شرکت پنج میلیون دلار به هکرها پرداخت کرده است.

استیو بوید، مدیرکل ارشد شرکت سوخت رسانی سان کاست ریسورسز برآورد کرد که بنزین در این خط لوله با نصف سرعت معمول حرکت می کند و ممکن است ۱۲ تا ۲۰ روز طول بکشد تا تحویل جدید به شمالی ترین نقطه در لیندن نیوجرسی برسد.

بر اساس گزارش رویترز، سان کاست ۷۵ تانکر نفت برای تامین سوخت از پایانه ها در آلاباما و جورجیا به فروشندگان در نقاط دوردستی مانند ویرجینیا دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا